Börjat få en ätstörning
Hej. Jag är en 17 årig tjej som helt enkelt undrar vem, var och hur jag ska söka hjälp. Mitt problem är att jag tror att jag börjat få en ätstörning. Dock så är jag väldigt stressad och tror att det kan vara en av anledningarna till detta. Hursomhelst så har jag börjat äta mycket mindre än vad jag brukar och helt plötsligt under dagen så känner jag att jag måste spy.
Jag kan inte kontrollera det alls, vilket brukar vara fallt när man spyr, men ofta när jag är ute och går till exempel till skolan kan jag plötsligt behöva kräkas. Detta har pågått i cirka en månad vilket inte är så pass länge men jag märker att det blir värre. När jag umgås med mina kompisar eller med min familj så får jag ofta känslan att "jag kommer kräkas" vilket stressar mig något oerhört då både vänner och familj inte vet något om detta.
Jag är inte helt säker men jag skulle kunna tro att jag behöver spy på grund utav stress. Mina föräldrar är skilda men bråkar regelbundet med varandra vilket lägger en vis tyngd på mig då jag måste vara den resonabla av oss, trotts att jag inte är vuxen. Men också så är min skola väldigt stressig, jag går programmet IB, och jag kan inte fokusera på mina studier alls.
Nyligen fick jag besked ifrån min mentor att jag behöver prata med rektorn tillsammans med båda mina föräldrar om mina betyg och hur jag presterar i skolan överhuvudtaget. Så inte nog med att mina föräldar sitta tillsammans i ett rum och antagligen skapa en väldigt mycket mer spändstämmning än hur det egentligen skulle varit, utan också kommer min framtid ifrågasättas och möjligen så blir jag tvungen att gå om ett år, vilket jag verkligen inte vill.
Vem ska jag prata med? Snälla hjälp.
Angelique

BUP svarar:
Hej Angelique!
Du skriver att du är stressad. Av skolan, men också av att föräldrarna hela tiden bråkar och att du då måste vara mer vuxen än de är. Och stressen börjar leda till en ätstörning.
Det är bra att du vill tala med någon om hur du känner dig. Och bra att ta tag i den begynnande ätstörningen innan den kanske blir värre.
Du kan ta kontakt med skolkurator eller din ungdomsmottagning.
Eftersom du är 17 år kan du också själv ringa till BUP . Dina föräldrar behöver på något sätt vara delaktiga, men utifrån dina behov.
Gör det!