Ledsen ganska ofta
Hej! Jag är en tjej på 11 år som bor Stockholm. Jag har en hel del jobbiga saker som händer nu. Jag får ofta skäll av min pappa, min kille gjorde slut, jag förlorade en vän, blev mobbad av den som jag trodde var min vän och har kommit in i puberteten. Jag är ganska känslig och gråter ofta i skolan och, eftersom att jag är ledsen ganska ofta så tror dem att om jag bara går fram en gång så är det lugnt sen ( vill inte uppfattas som ego ) istället för att bara gå fram och fråga vad som hänt i en minut liksom. Jag har tänkt många gånger på självmord för har även bytt skola på grund av mobbning, men har inte vågat. Har en väldigt deppig period. Kan du ge mig lite tips på vad jag kan göra för att inte ha den känslan av att det är ett hel*ete i skolan... Snälla?
Wilma

BUP svarar:
Hej Wilma!
Ja det är flera jobbiga saker som händer i ditt liv just nu och som förstås påverkar dig mycket. När ens kille gör slut, man förlorar vänner, blir mobbad och ofta får skäll av en förälder och allt detta samtidigt, är det lätt för att inte säga oundvikligt att man känner sig  dålig och värdelös. Att det känns som om ingen tycker om eller bryr sig om en. Det känns så men det behöver alls inte vara så.
Din pappa skäller ofta på dig. Går det att ändra på? Kan du tala med honom eller din mamma så att han förstår hur jobbigt detta  är för dig och så att han kan försöka ändra sig och tala med dig på ett annat sätt?
Om man blir mobbad i skolan så ska man tala med någon där tex mentor, eller skolsköterska. Det är skolans ansvar att ta hand om och stävja mobbing .
Du är ofta ledsen och jag tror det skulle vara bra för dig att få tala  med någon om det,som tex skolkurator . Men det är också viktigt att du talar med dina föräldrar om hur du mår så att de vet och kan försöka hjälpa dig.
Försök!