Har svårt att prata om känslor
Hej, jag vet inte hur jag ska börja detta. Så jag går bara in rakt på sak. Jag har väldigt stora familjeproblem, och det är något som verkligen sliter mig i stycken. Och jag har mer och mer börjat känna mig väldigt nere, jag vaknar med världens ångest. Jag gråter innan jag somnar och jag gråter direkt när jag vaknat. Men det jag ville ta upp är att jag känner mig alltid iakttagen det spelar ingen roll om det är mitt på dan och ljust ute, det känns att det alltid är någon som kollar på mig någon som inte borde se mig. Det är så svårt att förklara hur jag menar, jag vill inte ha det såhär längre! Jag känner mig obekväm vart jag än är till och med i mitt hem för att det känns som att någon iakttar mig, jag har börjat få väldigt stora sömnproblem. Nu är klockan 06:32 och jag har inte sovit något alls inatt. Jag försöker sova men jag ligger bara och tänker på saker jag inte borde tänka på te.x hur det skulle sett ut om jag tog livet av mig, hur det skulle kännas att döda en människa.  Det är sjuka tankar och jag vill ha hjälp, men jag är bara 14 år vilket betyder att jag måste först berätta för mina föräldrar om detta, men jag har så svårt att prata om känslor till folk. Jag har gått på BUP tidigare för att jag höll på med min adhd utredning. Men jag kunde inte heller prata då, jag sitter helt tyst det kommer inte ut ett enda ord från min mun fast jag vill säga allt som händer med mig. Snälla säg vad jag ska ta mig till för om det ska vara såhär länge till så kommer jag inte orka mer. Jag brukar också se saker och höra saker, jag ser ibland olika ansikten i mitt rum och det är jätte obehagligt. Jag vill verkligen ha hjälp!

BUP svarar:
Hej!
Att prata om känslor kan kännas svårt, kanske framförallt när det handlar om många jobbiga och svåra saker. Det är du inte ensam om att tycka. Men det märks i ditt brev att du har en förmåga att förstå vad du känner och du uttrycker dig bra i skrift. Det är en bra grund!
Att ha familjeproblem är tufft, det blir som en ständig stress som sliter på en. Du skriver att du gjort en ADHD-utredning förut, betyder det att du fick en sådan diagnos? Jag tänker att du hur som helst antagligen fått kämpa med skolan och din koncentration en hel del och det är också sådant som påverkar hur vi mår. Det är viktigt att sätta hur du mår i sitt sammanhang för att förstå mer av varför det är så jobbigt för dig och kunna hjälpa till på rätt sätt. För det är klart att du ska ha mer hjälp när du har det så kämpigt som du beskriver. Klokt att du vill ha mer hjälp, det här ska du inte fortsätta kämpa med helt på egen hand.
Att du har haft kontakt på BUP tidigare är bra och jag tycker att du ska ta en ny kontakt där du gått. Om du vill kan du ringa själv eller berätta för dina föräldrar att du skulle vilja prata med BUP igen. Jag vet inte hur din relation med dina föräldrar ser ut, men jag tänker att den kan vara ansträngd utifrån de familjeproblem du bara kort nämner. Om du tror att de inte kommer att motsätta sig att du går på BUP igen så prata med dem. Du behöver ju inte ha alla svar på varför du mår som du mår, men att de kan hjälpa dig att komma i kontakt med BUP igen och boka en tid. På BUP berättar du precis som du gjort i ditt brev hit. Du kan skriva ner saker du vill berätta om det känns svårt att prata eller om du känner att du är rädd att du ska missa något viktigt.
Du kan också säga till den behandlare du träffar att du tycker det känns jobbigt att prata. Det är vanligt och vi har full förståelse för att det kan ta lite tid att bygga upp en trygg relation för samtal, men det viktiga är att behandlaren får en liten bild av de olika sakerna du brottas med: sömnproblemen, att du känner dig nere och har ångestfyllda tankar, att du känner sig iakttagen och kan se och höra saker, att du lider av problem i familjen.
Du kan också välja att gå via skolkuratorn eller skolsköterskan om du vill ha hjälp att prata med dina föräldrar eller att ta kontakt med BUP.
Jag bifogar lite information om sömnproblem som är bra för dig att läsa. Att försöka sova bättre är viktigt för hur vi mår, att äta regelbundet och försöka hålla igång med aktiviteter likaså, och är extra viktigt när man inte mår bra.
Vänta inte med att ta mer hjälp - det kommer att underlätta tillvaron för dig!