Jätterädd att inte bli förstådd
Hej!
Ska bara börja med att säga att jag skriver detta kl. 23.00, så alla ord är nog inte rättstavade och texten kanske blir lite konstig.
Jag mår inte bra, jag går hos BUP (eller, har än så länge bara haft bedömningsmöte, men har en ny tid snart) och skolkurator, mina föräldrar vet om det.
Jag mår jättedåligt (sen slutet av sommaren 2016), och vill så gärna prata med någon. Samtidigt som jag typ inte vågar. För att jag är rädd att inte bli förstådd, och att ingen ska bry sig eller lyssna.
Jag har sedan jag började gå hos skolkuratorn tyckt att det har varit jobbigt att prata med henne. Jag vet inte varför.
Jag gillar psykologen på BUP mycket mer än skolkuratorn, och har tänkt "snart har jag en ny rid till BUP, äntligen"... Men nu gör jag inte det.
För jag är jätterädd att inte bli förstådd, att hon inte ska lyssna på mig. Är rädd för det även nu när jag skriver detta, fast nu är det inte lika jobbigt eftersom vi inte sitter face to face och ni vet inte vem jag är.
Sist jag var hos skolkuratorn så försökte jag berätta varför jag inte trivs i skolan.
Varför jag inte trivs i skolan är för att jag jämt går runt och känner mig stressad när jag är där, jag känner mig dålig på allt. Jag är livrädd för att göra något fel/något pinsamt och var andra ska tycka om mig. Jag blir kallad jobbig, ful, dum/korkad, ibland till och med äcklig. Och det finns en som kallar mig dum, korkad, äcklig, ful och fet. Jag vet också att det finns folk som snackar bakom ryggen, jag har hört det själv och det har hänt att folk har sagt det till mig.
När jag berättade att jag vet att folk snackar bakom ryggen så sa kuratorn "men du kan inte vara säker på det ju, för du har ju inga bevis.". Då kände jag mig så tom.
Detta som jag kommer skriva nu är väl egentligen åbara ett i-landsproblem, men det kändes som att ingen lyssnade eller brydde sig om det jag sa.
Pappa hade varit och köpt ett lucialinne för jag skulle vara med i luciatåget på skolan. Då köpte han en storlek stort till mig. Mamma hade sagt till honom att jan skulle köpa det istället för min storlek, mesans jag sa att jag inte kunde ha den storleken för att det är för stort. Men varken mamma eller pappa lyssnade på det. Så på morgonen innan skolan fick mamma sy upp det och sy in det för att det var (som jag sa) jättestort.
Det var inte en big deal egentligen, men jag kände mig bara så maktlös och som om ingen brydde sig om vad jag sa då.
Jag har börjat känna mig så nu. Maktlös, som om ingen bryr dig om mitt ord, som om det jag säger inte betyder något.
Ni kan kalla mig Lalla

BUP svarar:
Hej Lalla!
Roligt att du har träffat en samtalskontakt på BUP som du gillar. Eftersom du snart kommer igång med samtalen blir det här ett kort svar. För det är en sak i ditt brev som jag fastnade för och gärna vill ge dig mina tankar om.
Du kallar ditt lucianattlinne-problem för ett I-lands problem. På sätt och vis kanske det är det. För dig får det förstås en annan innebörd när dina föräldrar köper ett för stort linne. Som om dom också tyckte du var tjock. Jag gissar att det sätter igång tankar kring det som hänt i skolan där du blivit kallad fet och ful. Inte undra på då att du blir ledsen när de köper fel storlek på linnet. Om du inte hade blivit illa behandlad på skolan kanske du hade kunnat skratta åt det stora linnet men att du med den bakgrund du har blir ledsen är lätt att förstå. Jag vet inte om jag gissar rätt?
Om jag gissar rätt, tror du att mamma och pappa hade lyssnat bättre om de förstod att kopplade linnets storlek till det du råkat ut för?
Jag tror att du kan bli förstådd om du får tid och möjlighet att i lugn och ro ta reda på och även reda ut ditt liv tillsammans med någon du litar på och som får chansen att förstå dig. Jag hoppas och tror att du skall få möjlighet att tala till punkt så att du blir begriplig för andra.
Och till sist, välkommen till BUP!