Går hos kuratorn men borde jag byta?
min pappa satt i fängelse för 5 år sen, mina föräldrar skiljde sig då ungefär oxå. jag o mamma bråkar varje vecka och några gånger varje dag får jag höra vilka felsteg jag tar och hur tjock o ful jag är. jag mår skit över det här. Min familj drabbas varje dag om vad pappa gjorde för 5 år sen. Jag har även problem med min ilska. Jag kan inte kontrollera mig och skolan går inte bra. Borde jag gå till er och prata? Går hos kuratorn i min skola men jag känner att jag borde gå vidare till någon mer psykologutbildad som kan ge mig mer tips då jag inte vill gå runt med dödslängtan längre. Vad gör ni på bup egentligen? <33
Alicia

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du har varit med om mycket. Du skriver att din familj drabbas varje dag vad din pappa gjorde för 5 år sedan. Jag undrar vilken kontakt du har med honom idag. Finns hans med i ditt liv? Det finns en hemsida som heter Buff som du kan läsa. Den handlar om barn som har/haft föräldrar i fängelse. Kan vara bra att läsa om andra som varit med om detsamma och som det brukar vara svårt att prata om med de som inte varit med om det.
Du skriver att din mamma kritiserar dig för dina ”felsteg” och hon tycker du är tjock och ful. Det är inte bra att höra från sin mamma. Jag förstår att du mår dåligt av det även om hon kanske inte alltid tänker så om dig. Hur ska du få henne att sluta säga så?
Jag tycker det är bra att du går och pratar om din situation och hur du mår. Kanske kan du prata med kuratorn att också kalla din mamma så att ni tillsammans kan prata om hur det är hemma. Kanske din mamma kan få hjälp med att förstå och hjälpa dig bättre.
Vad får dig att undra om du ska byta? Det skriver att du vill träffa någon som kan ge dig fler tips som kan hjälpa dig runt din dödslängtan. Är du orolig att din kurator inte kommer att kunna hjälpa dig utan att du behöver mer kvalificerad hjälp? Jag tycker att du i första hand ska prata med din skolkurator om dina tankar. Hen har kanske liknade tankar som du eller också inte. Om ni tillsammans tycker att du kanske ska byta behandlare kan hon hjälpa dig till en BUP kontakt. Men det behöver inte bli så. Ofta känns det bättre i kontakten efter att man tagit upp sina funderingar och pratat igen det.
Var rädd om dig!