Två diagnoser och tonåring
Jag tycker det är jobbigt och ha två  Diagnoser och ännu mer när jag är tonåring och mycket händer med mig just nu, är en 14 årig tjej. Ända sen jag fick min Add tycker jag den påverkar mitt humör kan bli arg för nästan allting, om någon rör mig på ett jobbigt sätt kan jag bli jättearg och börja bära bort den personen. Är detta ett Add beteende eller låter det som Adhd? Blir Add lika arga som Adhd personer? kan Add personer också skrika av ilska? Jag gör det fast jag har Add. När Bup gjorde min utredning för flera år sedan så upptäckte de att jag har Add och Asperger Diagnos varför har man ofta flera  Diagnoser?
Tacksam för svar snabbt!
En 14 årig tjej!

BUP svarar:
Hej!
ADD är kan man säga en sorts ADHD fast utan H:et som står för hyperaktivitet, alltså att man är mycket  uppe i varv och har svårt att vara stilla. Man kan lätt bli arg när man är tonåring och också när man har ADHD eller ADD.
De här diagnoserna liksom  Asperger är beskrivande . De beskriver konkret vilka svårigheter man har. Ibland stämmer svårigheterna in i flera diagnoser.  Ibland har man tydligare svårigheter inom bara en diagnos. Varför man kan ha flera diagnoser beror på att olika neuropsykiatriska svårigheter kan vara besläktade med  och överlappa varandra.
Men som du själv säger är du också tonåring och mycket händer med dig nu. Känslorna kommer snabbt, mycket och starkt och det är helt naturligt för tonåringar. Att kunna bli arg och säga ifrån är också  något viktigt och bra. Förstås kan det också bli svårt när känslan tar över för mycket och man inte hittar ord för att utrycka den.
Mitt råd till dig är att att försöka  hitta ord att utrycka ilskan på och att inte för mycket söka förklara det du känner med diagnoserna. Det är bra för dig att veta hur dina svårigheter som uttrycks i diagnoserna kan påverka dig men förklara inte allt utifrån det.
Du är först och främst en ung människa.