Koncentrationssvårigheter och ofokuserad
Hej
Jag har länge känt att jag har svårt att ta åt mig av vad läraren säger på genomgångar, och jag kan byta fokus jättesnabbt från ett ämne till ett annat vilket gör att jag behöver be om en extra genomgång när läraren är klar. Jag har också ett väldigt sviktande humör som jag har svårt att kontrollera. sen måste jag alltid hålla på med något som att trumma på benet och skaka på foten osv. när jag sitter still. Vad kan det bero på? Eller är det vanligt? Hur går jag till väga för att få reda på vad det beror på? Nu beskrev jag jättelite saker och har även fler besvär som liknar domhär.

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver koncentrationssvårigheter, svårigheter att hålla fokus och ett humör som svänger snabbt. Men hur stora är dessa svårigheter? Påverkar de din vardag och ditt arbete i skolan? Man kan också vara okoncentrerad och ofokuserad av olika orsaker.
Om detta är ett tydligt problem tycker jag du ska tala med dina föräldrar om detta och med någon i skolan som till exempel din mentor.
Om skolan och dina föräldrar ser dina svårigheter som tydliga kan det vara läge att ta kontakt med någon som kan bedöma svårigheterna närmare.
Skolan kan hjälpa till med en sådan kontakt. Du kan också be dina föräldrar ringa till oss på BUP.
Lycka till!