Min pappa dog för några månader sen
Jag är 16 år och orkar inte må dåligt längre. Har mått dåligt i 6 års tid nu och känner att jag inte har lust till något längre. Min pappa dog för några månader sen och då blev det värre. Vill inte prata med någon för man kan inte lita på någon, så vad ska jag göra?
...

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag förstår att du mår dåligt. Har du något stöd omkring dig? I en del familjer pratar man mycket om egna känslor och hur man har det. I andra familjer vill man inte prata så mycket.  Då är det svårare att få hjälp att berätta för egen del om man skulle vilja. Hur är det hos dig?
Även om du känner att du inte vill prata med någon kanske du ändå ska berätta för dina lärare vad som hänt. Det kan vara svårt att hänga med i krävande skolarbete samtidigt som man sörjer sin far. Det är bra om skolan förstår det.
Om du absolut inte vill prata med någon på grund av att du inte känner tillit, då kan du använda möjligheterna att anonymt få stöd och hjälp. Du kan chatta på Tjejzonen och du kan ta kontakt med Bris på olika sätt.
Men min första tanke var att du om någon skulle behöva prata just därför att du inte litar på någon. Dels naturligtvis för att kunna prata om din far och de känslor du har efter han gått bort men också eftersom du mått dåligt så länge.
Man kan lita på andra mer eller mindre. I början när man träffar någon kanske man inte litar på den personen men kanske efter ett tag. Det beror på vad som händer i relationen om tillit uppstår eller inte. Det är inte nödvändigtvis något man har på en gång för en annan person. Men om de egna farhågorna är så stora att du redan innan du träffat någon känner att du inte kan komma att lita på den personen då ger du varken dig själv eller andra en chans till nära relationer och det tror jag du som alla andra behöver och längtar efter.
Så utifrån vad jag skrivit skulle jag försöka uppmuntra dig att våga prata om dig själv med andra – kanske i första hand med anhöriga och kamrater. Och först efter du gjort det ta ställning till om de är några att lita på. Du kan ju alltid sluta om du inte tycker det känns bra. En annan möjlighet till samtal är kanske skolkuratorn eller en ungdomsmottagning där du bor. Då kan du förutom att prata om hur du mår även ta upp din svårighet att inte lita på andra.
Att förlora sin pappa när man är så ung som du är jättesvårt och det är inget som är lätt att komma över. Jag hoppas att du kan pröva att prata om hur du mår så du inte behöver vara så ensam i din sorg.
Lycka till!