Bråkar ofta med min mamma
Bråkar ofta med min mamma och mår jätte dåligt över det,  det blir bara så. Nu har det gått för långt och vill få nångra bra tips av er!!!!
Bella

BUP svarar:
Hej Bella.
Bra att du vill ha det bättre med din mamma. Jag vet ju inte vad ni bråkar om så det kan bara bli några allmänna idéer som jag kan bjuda på.
1. Passa på att berätta för mamma att du inte vill ha det så bråkigt med henne någon dag då ni kommer bra överens och inte bråkar. Det är svårt att lösa konflikter när man är arg eftersom känslorna tar så stor plats då.
2. Om det är svårt att prata med henne utan att ni blir arga på varandra, så skriv ett brev där du berättar hur du tycker att ni har det tillsammans.
3.Försök att berätta på vilket sätt det är jobbigt för dig när ni bråkar. Prata inte så mycket om vad mamma gör fel. Det brukar vara bättre att prata om sig själv än om den andre när man har lätt att hamna i konflikt. Mamma behöver inte försvara sig så mycket om du berättar hur det är för dig med bråken.
4. Försök och tänk ut hur du skulle vilja ha det och vad tycker mamma gör bra. Berätta det för henne.
5. Och till sist den gamla sanningen: Du kan inte ändra på mamma, du kan bara ändra på dig själv. Om du ändrar på dig själv kan det kanske påverka din mamma så att hon också behandlar dig mer som du vill. Jag tror att ditt brev till oss kan vara första steget på att göra något annorlunda.
Om inte de här hjälper dig kanske ni behöver hjälp av någon tredje person att få det bättre tillsammans. Kanske att du kan be mamma om att ni tillsammans söker hjälp för att förbättra er relation.
Lycka till och hoppas att du har användning för mina tips.