Min mamma har aggressionsproblem
Jag är en tjej på 12 år. Min mamma har stora agrisionsproblem. När något litet händer så blir hon jätte sur. Som t.ex. om jag inte vill duscha direkt när vi kommer hem eller om jag stänger bildörren lite för hårt när vi precis har haft en lite aggressivare diskussion. Då kan hon dra i mitt hår, dunka till mig i ryggen, slå till mig i huvudet osv. Jag har försökt säga till henne att hon ska hantera sin ilska bättre men hon lyssnar inte. Hon blir bara ännu surare. Min mamma och pappa är skilda så min pappa vet inte om detta. Varje dag i skolan blir längre och jobbigare, det ända jag går runt och tänker på är hur länge mamma kommer vara "glad" när hon kommer hem från jobbet, innan hon börjar skrika igen. Jag längtar tills jag får flytta hemifrån och äntligen kan slippa mammas skrikande fast det är typ 10 år kvar. Jag skäms så mycket över detta och har inte vågat berätta för någon. Jag vet inte vad jag sa göra eller hur jag ska hanteta detta. Jag har ingen stans att ta vägen. Jag kanske bara ska låta det vara tills jag äntligen kan flytta hemifrån och får vara ifred.
Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss! Så här ska du inte ha det. Din mamma behöver hjälp med att hantera sin ilska på ett bättre sätt och med att inte heller behöva bli så arg på som du säger minsta lilla. Föräldrar och andra vuxna får inte slå barn. Det vet alla vuxna.
Du säger att din pappa inte vet om hur du har det med mamma. Man undrar varför du inte berättat för honom. Vill du inte säga något negativt om din mamma till honom av rädsla för mer konflikter som att han skulle bli arg på henne eller att hon skulle bli arg på dig?  Skulle pappa hjälpa dig om han visste?
Du behöver tala med någon  om det här så att mamma kan få hjälp med sin ilska. Finns någon i skolan som du kan tala med, mentor, skolsköterska eller skolkurator? Du kan också ringa anonymt till BRIS. På koll på soc finns också mycket att läsa om vad socialtjänsten kan göra för att hjälpa.
Jag tycker det är jätteviktigt att du får hjälp med det här, så samla lite mod och berätta för en vuxen!