Tror jag är deprimerad
Hej. Jag tror jag lider av en depression och jag tror haft det sedan sexan (jag går i nian just nu). Jag är ständigt trött även fast jag sover för mycket, jag känner mig ofta ledsen, irriterad eller apatisk, jag har förlorat intresse i saker jag tyckt om förut, jag isolerar mig från vänner och familj, jag har svårt att koncentrera mig på filmer eller att läsa och jag känner mig ofta skuldmedveten. Såhär har det varit i tre år (med upp- och nergångar), men det börjar blivit värre på senare tid.
Jag har gått till BUP tidigare om detta, och de sa att jag antaligen hade en depression men jag blev aldrig diagnostiserad. Jag vet inte hur jag ska prata med mina förädrar om utredning, speciellt inte min pappa som tror att man bara ska "skärpa sig".
Vad ska jag göra? Jag har haft det såhär i över tre år.
E

BUP svarar:
Hej E!
Du har känt dig så här länge och det påverkar ditt liv på ett negativt sätt. Du orkar inte med kamratkontakter eller att göra sådant som du förut tyckt om. När det är så får du heller inte stimulansen av att träffa kompisar och av att göra roliga saker, sådant som skulle kunna få dig att må bättre. Det blir en ond cirkel.
Ett råd är att försöka hålla tag i kamratkontakter och intressen sådant som kan få dig att ha litet roligt. Försök gå emot lusten att isolera dig.
Men du behöver också få professionell hjälp.Du har tidigare haft kontakt med BUP. Det vore bra om dina föräldrar tog kontakt igen. Men du vet inte hur du ska ta upp saken med dem. Om pappa bagatelliserar svårigheterna försök tala med din mamma. Beskriv hur du känner. Du kanske kan visa ditt brev och svaret här för henne? Är det för svårt kan du tala med skolkurator eller skolsyster.
Snorkel är en jättefin sida där det finns många bra tips på vad man kan göra själv när man känner sig till exempel deppig och nedstämd.
Hos föreningen Tilia kan man få stöd på olika sätt. Kan vara värt att ta kontakt med dem om det känns som ett stort steg att ta att be dina föräldrar om hjälp.
Du ska inte fortsätta att ha det såhär. Det finns hjälp att få!