Känns som att min mamma söker fel på mig
Hej! Jag har haft det väldigt svårt i skolan och fortfarande har det men vill inte gå in på det nu. Men det känns som min mamma söker fel på mig som om det vore mitt fel att inte vilja gå till skolan eller vara en så bra elev. Hon har inte sagt det rätt ut så och jag tror inte att hon är medveten om det och bara försöker hjälpa men det känns ändå jobbig. Hur ska jag göra??

BUP svarar:
Hej!
Du är inte ensam om att känna så här. I många föräldrars iver att det ska vara bra för deras barn kan kraven växa sig stora och barnet upplever att det blir mycket press. När man kämpar med skolan är det också lätt att stora delar av vardagen kommer att handla om det; läxor, komma i tid, hur var det i skolan? och så vidare. Det är viktigt att komma ihåg att alla barn och föräldrar behöver kravfri tid tillsammans, när man bara umgås och får ladda batterierna tillsammans. Det låter som att du längtar efter det tillsammans med din mamma - och det är ju något fint som din mamma förhoppningsvis kan se som något positivt.
Det låter som att du behöver prata med din mamma om hur du känner. Kanske kan du visa henne det här mejlet. Jag tycker att du ska säga som du skriver: att för dig så blir hennes försök till att hjälpa kravfyllda och att känslan för dig blir att hon inte accepterar dig som du är.
Du skriver att du haft det väldigt svårt i skolan, innebär det att du har träffat skolkuratorn? Om det är en person som känner dig och som du litar på, så kan det vara en idé att ta hjälp av hen i att prata med din mamma, ibland kan det kännas lättare att prata med stöd från någon och att ha en tid och plats för när man ska göra det.
Hoppas att det kan kännas bättre för dig efter att du pratat med din mamma. Du är klok och insiktsfull som månar om er relation. Föräldrar har sitt perspektiv och barn sitt, så man behöver lyssna på varandra. Ibland behöver man prata flera gånger för att det ska kännas bra.