Går ständigt med oro
Hej, tjej på 17 år
Jag har hela mitt liv haft problem med migrän och inte tänkt så mycket på det, jag går andra året på gymastiet och känner mig stressad hela tiden vilket jag trodde var anledningen till varför min huvudvärk blev värre 2016.
Jag går ständligt med oro för min framtid och oroar mig hela tiden att jag ska förlora min familj och inte räcka till andra. Jag gillar att ha kontroll över mitt liv och ifall jag inte kan ha kontroll börjar jag gråta vilket händer ofta och jag gråter hela tiden, när jag ska sova, när jag vaknar och under olika delar av dagen. Jag sökte hjälp hos läkare för min huvudvärk och gjorde CT-scan på mitt huvud men den kom tillbaka att allt var okej. Läkaren frågade ifall jag märkte att något speciellt hände i mitt liv när min huvudvärk började bli värre iår (Om ett förhållande tog slut eller kärleksproblem)
Då slog det mig att vår familjemedlem blev mördad av sin man i våras. Jag vet inte riktigt hur jag ska känna om hennes död, om jag ska gråta eller ifall jag ens förtjänar att gråta om det. Jag har hela tiden tryckt ut mina känslor om mordet och sagt till vänner och familj att jag inte vill prata om det.
Jag går med oro över att Mördaren som jag känt hela mitt liv ska komma ut och döda min pappa. Då han i brev skriver till mina pappa och säger att han (Min pappa) är anledningen till varför offret är död. Då min pappa borde ha "Stoppat" honom från att döda offret.
Jag har inte hanskat med mordet än och istället bara tyckt bort det och har hela tiden sagt att med tiden kommer jag över det. Det har nu gått ett halv år och jag är fortfarande i samma smärta som jag var när mordet hände. Jag går städnigt med en klump i magen och tänker ifall jag blir kär i en person som kommer ta mitt liv.
Jag sitter och "Sörjer" min pappa död även om det inte ens har hänt än och jag vet inte varför. Jag trodde hela tiden att denna händelsen inte skulle påverka mig alls och därför har jag inte pratat med en kurator på skolan men det tärr på mig, inte bara av sorg utan av rädsla och chock.
Min oro påverkar mitt humör och hur jag presterar i skolan. stressen över händelsen har gett mig mer migärn och jag har svårt att koncentrera mig i skolan och jag kan inte sova på nätterna för jag är orolig över mitt liv. Jag tar många tabletter vilket jag säger till mig själv är till för min huvudvärk.
Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Så svårt du verkar ha det. När jag läser ditt mejl slås jag av att det både finns oro som verkar ha en verklig grund och en som beror på att du drar iväg i orostankar som inte är realistiska.
Om det är så att din familj är hotad och ni har upplevt ett mord så är det förstås något att vara verkligt orolig för. Man kan säga att oron är något att ta på allvar, oron är till nytta, eftersom den berättar att ni kanske måste se till att skydda er.
En mindre realistisk oro är att du blir kär i en person som sedan mördar dig. Risken med att vara upphängd vid den tanken kommer antagligen bara att göra dig rädd och avstå från att träffa någon överhuvudtaget. Mord är ju trots allt rätt ovanliga.
Jag undrar också om oron för framtiden och om du kan räcka till är onödig oro. Delar av den oron kanske kan vara till någon hjälp men troligen har du ingen nytta av merparten av den.
Jag tror att din idé om att uppsöka kuratorn på skolan är bra. Du kan få hjälp att sortera i dina tankar och att hitta något bra sätt att förhålla dig till mordet och hotet mot din pappa. Det kan också vara ett första steg till att få hjälp för det som jag upp- fattar som orealistisk oro och som ju påverkar ditt liv alltför mycket. Jag gissar att det är den oron som också ger dig huvudvärk.
Kanske att du kan få psykologisk hjälp med detta på exempelvis Vårdcentralen. Du kan fråga din läkare om det. Du skulle också kunna ta kontakt med din BUP mottagning.
Önskar dig det bästa och en framtid med mindre onödig oro.