Problem hemma och i skolan
Hej BUP!
Jag är en tjej på 16 år och har problem. Jag orkar inte leva längre:( Jag har det svårt hemma OCH i skolan:( Just nu går ett rykte om mig i min klass då jag tydligen snackar skit om en person på lektionerna jag har. Och det e inte sant! Jag e ingen person som snackar skit om folk. Och hela min klass eller många av dom snackar om detta ryktet. Jag fick reda på det av en som jag trodde var min kompis men tydligen inte. Och jag blir arg på allt OCH alla. Jag pallar inte leva mer, jag vill inte ha det såhär. Jag kan inte berätta för mina föräldrar då de typ inte bryr sig det minsta. Jag har länge funderat på att ge upp hoppet. Jag har läst symptom för anorexia och jag tror jag har det då symptomen stämde in på mig. Vad ska jag göra för att va helt säker på att jag har det eller inte? Jag vågar inte berätta för mina föräldrar:( Asså fan mitt liv:( Jag har gått om en klass och det ångrar jag STARKT! För inget av detta hade hänt om jag aldrig gått om:( Jag går och pratar hos en skolkurator. Jag gick hod BUP innan men slutade, för allt jag sa på BUP fick mina föräldrar reda på och jag hade inte ens gått med på att berätta
Jag behöver hjälp NU!
Hon som inte pallar inte leva

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det låter tufft att ha det besvärligt både hemma och i skolan. Du vill inte prata med dina föräldrar för de inte bryr sig. Kanske kan du berätta för dem hur du mår så att de bryr sig? Om du berättar om dina matproblem - hur skulle de reagera?
Du skriver att du går och pratar hos din skolkurator. Hjälper inte det? Eller berättar du inte allt för att du är rädd att dina föräldrar ska få veta? Om det är så tycker jag du ska fundera igenom varför du inte vill att de ska få veta, nu när du har så stora problem. Du skriver att du inte vågar berätta för dina föräldrar. Vad kan hända? Du har tidigare gått hos BUP innan du slutade, så dina föräldrar vet troligen redan en del om dina problem?
Det är mycket lättare för dig att få hjälp om dina föräldrar är informerade, eftersom du är minderårig. BUP är skyldiga att informera föräldrar (vårdnadshavare) vid allvarliga problem, oavsett om du går med på det eller inte. Jag förstår att det kan bli besvärligt om du inte blivit informerad och inte gått med på att berätta för dina föräldrar.
Om du skulle ändra dig så kan du säkert återuppta din kontakt med BUP.
Så jag råder dig att prata med dina föräldrar om att du behöver hjälp nu eller att du pratar med din skolkurator om att du behöver mer hjälp än vad hen ger dig nu.
Om inget av detta känns möjligt kan du chatta anonymt på Bris eller Tjejzonen för att få stöd och hjälp.
Lycka till!