Min mamma dricker jättemycket
Hej! Jag har det stökigt hemma. Min mamma brukar ibland vara på bra humör och pratar med oss alla i familjen och är glad men efter några dagar blir hon arg, sur, pratar inte med oss och dricker jättemycket! Vad ska jag göra? Varit så sedan jag var ca 5 år och nu är jag 17 år. Mår väldigt dåligt pga detta och även min pappa. Jag valde även ekonomiprogrammet på gymnasiet och har märkt att jag inte klarar av det, eller jag blir stressad och uppnår inte bra betyg. Jag har även fått svårt att minnas saker och glömmer ofta bort namn på människor som jag har känt länge. Det som jag mår mest dåligt för är då skolan. Jag vill inte gå om ett år för jag är redan skoltrött så jag vet inte var jag ska göra :( Kan jag gå till bup i min hemstad för att även prata om att jag mår dåligt angående skolan?
MVH
jonna.j

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det blir en väldigt stor påfrestning att ha en mamma som är alkoholist och som ändrar humör som du beskriver och det påverkar säkert din studieförmåga negativt.
Du undrar vad du ska göra? Svårt att svara på. Det är inte lätt att hjälpa någon som själv inte vill ha hjälp eller själv är väldigt problemförnekande som många alkoholister är.
Jag tycker att det är din  pappa som har störst ansvar  att försöka hjälpa din mamma att få hjälp. Men ni skulle båda kunna ta kontakt med socialtjänsten där ni bor och höra er för om det finns anhöriggrupper. Det skulle kunna vara en stor hjälp för er båda, men också på sikt för din mamma.
Ni skulle få hjälp med att förstå hur ni blir påverkade av att leva med en alkoholist och hur ni skulle kunna påverka henne. Detta skulle du även själv kunna undersöka.
Oavsett om du eller din pappa kan göra något åt er hemsituation nu tycker jag att du ska skaffa en egen samtalskontakt, Förutom dina problem hemma kan det nog också vara bra att prata om de problem kring stress och minne du nämner. Detta kan du få hjälp med genom att kontakta en ungdomsmottagning .
Lycka till!