Kanske sjukskriven
Hej hej,
jag orkar inte längre. Jag orkar verkligen inte. Livet är dåligt just nu. Jag e trött hela tiden och jag vill bara försvinna. Jag är så ensam och jag har ingen att prata med. Jag orkar inte vara i skolan längre. Vad krävs för att få en paus från skolan och kanske bli sjukskriven?
Mai

BUP svarar:
Hej Mai!
Det låter jobbigt som du har det nu. Trots det tror jag inte att det blir bättre av en sjukskrivning. Tror du att du skulle bli mindre ensam och ha fler att prata med om du var hemma? Jag tror inte det och jag tycker att jag har sett det så många gånger.
Situationen för den som har det svårt blir ofta bara sämre av att vara hemma. Ensamheten och isoleringen ökar. Det blir färre chanser att något bra skall hända, eftersom livet inte bara blir mindre kravfyllt utan även mer tomt.
Jag tror att lösningen snarare är att du tar hjälp i skolan med att få förståelse för ditt livsläge. Detta för att det skall vara möjligt för dig att vara där och ha det så bra det nu går.
Hur ser ditt stöd ut från dina föräldrar? Känner de till hur du har det och kan de stötta dig? Finns det en kurator i skolan som kan vara till hjälp?
Jag gissar att du behöver hjälp både med praktiska saker som hur skolan kan ställa rimliga krav på dig och att du kanske behöver prata om det som gör att du mår som du gör. Kuratorn har fördelen med att både känna skolan och att ha möjlighet att finns där för dig.
Dra dig inte för att söka hjälp så att situationen inte förvärras.