Problem med att sova
Hej! Jag har sedan 2 veckor tillbaka haft problem med sömnen, jag hade då ett nationellt prov i svenska som jag var väldigt nervös inför. Ändå efter redovisningen så hade jag fortfarande problem med att sova, jag tänker hela tiden "fan nu ska jag sova, jag kommer inte kunna somna" det har blivit lite bättre men nu vaknar jag typ hela tiden på nätterna och tar lång tid innan jag somnar om? Vad ska jag göra?
Zebastian

BUP svarar:
Hej Zebastian!
Ja, det är nog många som kan känna igen sig i ditt problem. Det kan vara så där emellanåt i livet att sömnen blir påverkad av stress och annat. Mycket kan man göra själv för att få rätsida på sömnen, ibland kan man behöva hjälp.
Du skulle till att börja med kunna kolla på Landstingets hemsida 1177 för att se om de tips och råd de ger där kan vara till hjälp. Ofta handlar det om att skaffa sig bra vanor för att sömnen skall fungera som den skall.
Sen kan det förstås bli som för dig att man har en stressig period. Det kan också vara något annat som oroar och stör sömnen. Något man tänker på och inte går att släppa. Ofta löser det sig när stressen blir mindre.
För din del låter lite som om du kommit i ett olyckligt mönster som kanske inte har så mycket att göra med det du ursprungligen stördes av. Jag får intrycket av att din oro nu mer rör oro för sömnen. Alltså oro för att oroa dig så att du inte kan sova.
Om det inte räcker med de tips som finns på 1177 så föreslår jag att du söker dig till din Vårdcentral.
Lycka till.