Ångest och kraftig spänningshuvudvärk
Hej! Jag har under väldigt lång tid haft ångest lite av och till, det har aldrig känts allvarligt och har inte påverkat mig så mycket. Såklart har jag perioder när jag har mer eller mindre ångest. Men nu under cirka 4 månader har det blivit värre och det påverkar nu vardagen. Om jag ska äta på resturang så kan jag inte välja så det slutar med att något får välja åt mig, en gång gick det så långt att jag började storgråta. Om jag får lägre än ett C på ett prov så tänker jag på det resten av dagen och tänker att nu är framtiden förstörd jag kommer inte kunna bli det jag vill bli osv. Jag har fått panikattacker allt oftare och känner mig ofta nedstämd, jag klarar knappt att gå ut själv längre och behöver ha en vän eller förälder med mig. Jag föreställer mig alltid det värsta scenariot, om en vän inte svarar på ett sms på en viss tid så blir jag extremt orosfylld och tror att jag på något sätt upprört dem. Bortsett från ångest har jag också väldigt kraftig spänningshuvudvärk och yrsel nästan varje dag. Så jag undrar vad jag kan göra åt ångesten och om spänningshuvudvärken/yrseln har något med ångest att göra eller om det är ett annat problem?
L.A

BUP svarar:
Hej L.A!
Du beskriver en jobbig situation där du sedan i somras kämpar med mer oro och känner av mer symtom. Att det blivit svårt att gå ut på egen hand och att så mycket i ditt liv kretsar kring oro ska tas på allvar. Det är inte alls ovanligt att kroppen reagerar med huvudvärk och yrsel vid långvarig eller återkommande stress och ångest.
När man mår psykiskt dåligt är det vanligt att spänna sig och känna av fysiska symtom. Men det är också viktigt att utesluta att det handlar om något fysiskt som orsakar din huvudvärk/yrsel. Därför rekommenderar jag att du går till vårdcentralen och kollar upp vad en läkare säger där. På många vårdcentralen kan man även få träffa en psykolog och prata om hur man mår och eventuellt ha en samtalskontakt när man ses flera gånger för att komma tillrätta med ångestproblem.
Ett annat alternativ om du vill är att ta skolsköterskan som ett första steg. Till skolsköterskan kan du berätta både om din oro och om huvudvärken för att få hjälp med vilken fortsatt hjälp som kunde vara bra och vad som finns där du bor.
Har du pratat med dina föräldrar om hur du mår? Föräldrar kan vara ett viktigt stöd i att få till en förändring och komma iväg och få mer hjälp. Visa dem det här brevet eller prata med dom. Om det känns svårt att göra så se om du kan ta stöd av någon annan närstående. När det handlar om oro är det lätt att hamna i egna grubblerier, då är det bra om man får hjälp att hitta lösningar som blir mer hjälpsamma mer långsiktigt än att grubbla i stunden.
Det du kan göra på egen hand redan nu är att skriva ner vilka dagar och tider huvudvärken kommer, även skriva något kort om hur du mår och om det hänt något särskilt i övrigt. Det blir som en kartläggning och en "måendedagbok" som kan vara bra som grund för att få bra hjälp både på vårdcentralen och i en samtalskontakt för att hantera oron. Det finns bra hjälp att få när man har det som du beskriver.
På BUP i Stockholm pågår just nu ett behandlingsprojekt som heter BIP Oro, som utvecklar och utvärderar kognitiv beteendeterapi för tonåringar med överdriven oro. Under hösten 2016 har en studie som utvärderar KBT för tonåringar i kombination med att deras föräldrar/vårdnadshavare får information och stöd via internet påbörjats. Du kan läsa mer om behandlingen här. Eller ta kontakt med en ungdomsmottagning, psykolog via vårdcentralen eller BUP.