Overklighetskänsla
Hej. Jag är en tjej med rätt så många problem, men jag tänkte berätta om ett. Jag är inte så bra på att formulera mig när jag talar om detta, men jag ska göra mitt bästa! Problemet är att jag får en drömkänsla i kroppen. Då menar jag inte att den är bra, för det är väldigt jobbigt. Det känns snarare som att allt är overkligt. Det känns som att allt är på låtsas. När detta händer, blir jag tom på känslor, yr, mår illa, glömmer bort hur man pratar samt hur man går. Känslan brukar gå över efter några minuter men jag känner mig ändå lite komstig. Som om detta inte vore nog, får jag deja vu flera gånger om dagen. Eller, det är inte riktig deja vu. Det känns alltid som att jag har drömt om saker som har hänt. Då får jag också den där overkliga drömkänslan. När det har gått över, så kommer jag fram till att jag aldrig har drömt så, som min hjärna påpekade. Det hela känns konstigt och det är extremt obehagligt! Vad ska jag göra?
Thethinker

BUP svarar:
Hej!
Det är svårt att ge dig ett enkelt svar på din fråga. Det finns olika möjliga orsaker.
Kanske skulle det vara bra att du först vänder dig till din vårdcentral så att de kan bedöma hur du mår rent kroppsligt.
Du skriver inte något om hur ditt liv ser ut i övrigt men du säger att du är en tjej med rätt så många problem.
En sådan här känsla av overklighet och upplevelser av déjà vu kan också komma efter att man varit med om något som varit mycket svårt och skrämmande och där man känt sig hjälplös. Jag vet inte om du upplevt något sådant men om det är så är det bra att du tar kontakt med någon du kan tala med om detta.
Du kan då kontakta BUP. Även om dina problem inte är sådana kan det vara bra att tala med någon som skolkurator eller en ungdomsmottagning.
Lycka till.