Relevant att läggas in på psyket?
hej. jag ser inget framför mig och jag orkar inte. det finns få saker som håller mig kvar här i livet och jag är dessutom rädd för att dö. men jag måste bort och jag måste få hjälp. är det relevant att läggas in på psyket? i sånna fall, hur tar jag mig ditt, kommer mina vårdnadshavare få reda på det (jag är 17)
jag har ätit medicin tidigare för min depprision och har haft kontakt med både soc och bup under längre tid men nu börjat jag verkligen ta slut och de känns som om ändå platsen där jag kanske kan bli bättre är psyket. är detta relevant? kommer de hjälpa eller kommer psyket neka mig vård?
lama

BUP svarar:
Hej Lama!
Det låter jobbigt det du beskriver. Att inte ha framtidshopp, vilja försvinna men ändå inte dö (det sista tycker jag i och för sig låter bra).
När du skriver om ”psyket” vet jag inte riktigt vad du menar. Kanske att du menar psykiatrisk akutmottagning. Om det är det, så är ”psykakuten” något man bara tar till under kort tid i svåra lägen då den som mår dåligt behöver skyddas, främst från att skada sig själv. Sen finns förstås behandlingshem, men det något helt annat.
Kan du inte ta upp de tidigare kontakter du haft med socialsekreterare eller med BUP-mottagningen du hade kontakt med förra gången du mådde dåligt? Eftersom du har en historia med svårigheter så borde vara bra att ta upp kontakten igen.
Förhoppningsvis finns någon av de du tidigare träffat kvar som du då också känner. Det är inte säkert att du behöver större eller andra insatser nu än tidigare. Kanske att du bara behöver påfyllning av det som tidigare tycks ha fungerat?
Dra inte på det utan hör av dig idag. Du skall förstås inte behöva vara så ensam med dina problem.