Undrar om jag har typ ADHD
Jag undrar om jag har typ adhd eller nåt liknande för jag har läst mkt om det oh jättemucket av det som står passar in på mig men jag vet inte vad jag ska göra för jag vågar inte säga till mina föräldrar. Jag blir också mobbad i skolan för att jag inte är som alla andra och dom kallar mig missfoster osv. Vad ska jag göra?
Tage

BUP svarar:
Hej Tage!
I ditt brev låter det som om du har det svårare än att det går att hjälpa dig i ett mejl. Man skulle behöva träffa dig för att bättre kunna svara på dina frågor.
På en del av de saker du skriver om är det dessutom inte ett svar du behöver utan hjälp. Jag tänker på mobbningen. Du har problem med att du far illa i skolan, har svårt att prata med föräldrarna och dessutom funderingar kring om du lider av ADHD.
Är det ingen vuxen skolan som vet hur det är för dig? Är det ingen som varit bekymrad över hur du har det? Jag tycker att du skall försöka berätta för någon som du har förtroende för som en lärare, mentor, skolsyster eller kurator. Du har fått problem som ingen kan begära att du skall lösa själv, allra helst att de är elaka i skolan mot dig.
I bland kan det kännas svårt att ta det där steget och våga berätta för någon om hur tufft man har det, -öga mot öga. Då kan en chatt-kontakt på nätet vara till stor hjälp för att så att säga "träna" på att prata om det jobbiga. Det skulle du kunna testa till exempel hos BRIS eller med en Storasyster hos Tjejzonen.
Lycka till och ta hjälp, helst redan i dag!