Hur ska jag hjälpa min storasyster?
Hej, jag är snart 15 år och och har en storasyster som är två år äldre. Vi har varit med om mycket som i princip har förstört vår barndom. Vår storebror som är 4 år äldre än mig har hållit på med droger och vi har känt oss otrygga hemma, iallafall jag, det har varit väldigt mycket drama i släkten, vi träffade inte vår farfar på 4 år och vår farmor på 3 år (på grund av att min farfar är dum i huvudet) ända anledningen till att vi ens träffade farfar efter 4 år var för att min farmor fick cancer och dog (orkar inte förklara hella grejen om min relation till vår farmor och farfar, kommer ta flera timmar om jag skulle göra det) sen skilde sig våra föräldrar och det är nu jag kommer till det jag behöver hjälp med. Min syster är sån att hon inte kan prata om sina känslor. Hon har sagt till mamma och pappa att hon vill gå till en psykolog och dom säger att dom ska se till att hon ska få det men sen bara händer det inget! Min syrra gråter inte när hon är ledsen hon retas och är för j****gt jobbig mot mig! Och då blir jag förbannad. Men jag blir inte bara förbannad på att hon retar mig utan att jag kan se hur j***a dåligt hon mår och jag vill bara hjälpa henne! men hur ska jag hjälpa henne när vi bara bråkar? Jag älskar min syster men hon är så sjukt jobbig mot mig att jag bara vill gråta eller slå något. Plus att det är inte bara det att jag vill prata med henne och att hon ska säga hur hon mår så att bara hon mår bättre, jag vill ha henne att prata med så att jag också mår bättre. Jag vill att vi ska hjälpa varandra, jag menar det är ju inte pressis så att det bara är hon som mår dåligt. Hur ska jag hjälpa henne, hur ska jag få vår relation att bli bättre och hur ska jag få henne att känna att hon kan prata med mig?
Vad ska jag göra??

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag blir mycket berörd av att läsa hur mån du är om din syster och er relation. Ditt brev utstrålar verkligen en kärlek till din syster! Det är fint att läsa!
Jag ser egentligen tre frågor i ditt brev, som jag ska försöka besvara:
1. Din syster mår dåligt, vad kan du göra?
2. Du mår själv dåligt och behöver din systers stöd i det.
3. Hur ska du få er relation att bli bättre?
Jag förstår att det är tufft för dig att se att din syster mår dåligt. Dels är det svårt att stå bredvid och inte kunna göra så mycket, dels låter det som att hur hon mår drabbar dig i form av konflikter och bråk. Jag tror att det bästa du kan göra är att försöka få henne att söka hjälp.
Jag tycker att det låter positivt att hon uttryckt att hon vill gå till en psykolog. Det är en jättebra utgångspunkt! Kan ni tillsammans prata en vända till med era föräldrar och se till att de hjälper henne/er att få en samtalskontakt?
På BUP behöver ju föräldrarna i de flesta fall på något sätt vara med… men annars är ju Ungdomsmottagningen ett bra ställe för dig och din syster att vända er till. Dit kan ni gå utan föräldrarna! Och kanske kan ni gå dit tillsammans? Det ser lite olika ut på olika mottagningar, men många har både psykologer och kuratorer som är duktiga på att prata med ungdomar.
Du skriver att även du mår dåligt, och behöver din systers stöd i det. Att ha stöd av sina nära och kära är fint och bra… men i vissa lägen kanske det inte är möjligt. Eftersom ni båda mår dåligt, kanske det inte är det bästa läget att bara prata med varandra. Risken är att ni bara hamnar i att bekräfta er svåra situation och hur dåligt ni har det, men att det inte leder till någon förändring. Därför tänker jag att det är viktigt att du tar eget ansvar för hur du mår och ser till att få hjälp för det. Precis som din syster bör göra det för sig.
Du märker kanske att jag skriver ”er” och ”ni” och ”tillsammans” här ovan. Av det du skriver förstår jag att ni har en del gemensamma svåra erfarenheter och dessutom en relation som ni båda behöver och är rädda om. När det är så, kan det ibland vara en poäng att söka hjälp tillsammans! Man kan hjälpas åt att formulera det som känns svårt och jobbigt. Man kan stötta varandra både innan, under och efter ett samtal.
På BUP är det inte ovanligt att syskon kan komma och prata tillsammans. Men hur det än är, så tror jag som sagt att det är viktigt att ni båda får egen hjälp, för era problem är inte helt desamma. Ni är olika som personer och behöver sannolikt lite olika saker.
Så, mina tips blir:
Ta en vända till med era föräldrar. Be om deras hjälp att få kontakt med BUP. Eller gå till Ungdomsmottagningen (de slussar vidare till BUP om det skulle behövas).
Om det känns rätt (och ni båda är med på det), så gå dit tillsammans för att ta hjälp av varandra för att berätta det som är svårt att säga.
Annars, ta ansvar för hur du själv mår och peppa syrran till att göra detsamma. När ni båda mår bättre, tror jag att även er relation kommer att förbättras.
Lycka till!