En av mobbarna tog strypgrepp på mig
En vanlig torsdag går jag till mitt NO: pass och ser mina mobbare sitta där inne. Jag går och sätter sig längst in i salen, min lärare går ut och jag ska hämta en sak, jag råkar stöta emot en av mobbarna och han tar strypgrepp och trycker upp mig mot väggen och slår mig i ansiktet. En av mina kompisar försöker säga till läraren men läraren tror inte på henne. Jag börjar gråta och sätter mig på min plats
Evelina

BUP svarar:
Hej!
Det du var med om i klassrummet den där dagen önskar jag inte hade hänt. Det är inte svårt att sätta sig in i den rädsla som kommer av att hela tiden behöva vara på sin vakt i skolan för att undvika elaka kommentarer och våld. Det är sorgligt att din kompis inte blev trodd när hon försökte skydda dig genom att prata med läraren.
Mobbning är vedervärdigt. Det gör så mycket skada och samtidigt som en kan önska att ingen skulle bli utsatt för mobbning så vet vi att det drabbar många.
Det kan kännas mycket skamfyllt att vara utsatt, men du ska veta att du inte är ensam. Vet dina föräldrar om vad som händer dig i skolan? Jag tänker att det som fick dig att skriva hit var ett behov av att berätta, att få dela det hemska med någon, och en önskan om att mobbningen ska sluta. Det behöver vuxna omkring dig hjälpa dig med. Skolan ska ordna så att du är skyddad där, samtidigt behöver du någon att prata med om vad du varit med om.
Du kan också direkt vända dig till en lärare eller skolkuratorn för att berätta om mobbningen. Kanske kan din kompis som försökte hjälpa dig i klassrummet följa med dig så att ni kan hjälpas åt att berätta om vad som händer. Det är viktigt att ni eller du hittar någon vuxen på skolan som lyssnar på dig eller er - trots att ni gjort försök med en lärare som inte lyckats. Ge inte upp.
Ett annat bra sätt att få prata med en vuxen är att ringa eller chatta med Bris. Där arbetar kuratorer som är vana att hjälpa till med mobbning och stötta barn och unga i det. Deras telefonnummer är 116 111.