Pappa dog för ett år sedan
Hej..
jag förlorade min pappa för ett år sedan.. Jag känner stor ensamhet. Så att det gör ont i hela mig. Första perioden efter hans död försökte jag vara lycklig. Det gick bra under ett tag. Fick bra betyg. Såg fin ut. Var social. Men efter ett tag kom sorgen ikapp mig. Den liksom bara slukade in mig. Så jag började kräkas. Jag kräks några gånger i veckan. Vad ska jag göra? Jag uppskattar minsta lilla svar
hejdå
hjälp

BUP svarar:
Hej!
Att förlora en förälder är den svåraste förlusten som kan drabba ett barn. Tyvärr kan man inte ändra på detta faktum. Och det kan vara exakt så som du beskriver: sorgen kommer kanske inte på en gång. Du har lyckats med konststycket att hålla sorgen ifrån dig under en längre tid och du kanske trodde att det inte blir värre än så.
Men sorgen hann ikapp dig. Och jag tror att det kan vara ännu svårare för dig för att nu är det inte bara sorgen som börjat "sluka" dig, utan du behöver också hantera din besvikelse över att det ändå inte går så lätt som du länge trott. Det brukar gå hand i hand med en ensamhetskänsla och saknaden blir kraftigare - man kan känna sig i en mörk tunnel där det inte finns ljuspunkter. Eller det blir svårt att se dem.
Jo, sorgen är svår men varar inte evigt. Det är inbyggd i våra gener att vi går vidare med vårt liv, kommer ut ur sorgesvackan. Men oftast behövs det tid och någonting vi kallar för "sorgearbete". Och då behövs det andra som stöttar och tröstar och står ut med att ta del av den sörjandes tunga känslor.
Bäst är naturligtvis om det finns andra som också sörjer och som man kan dela gemensamma upplevelser och minnen med. Mamma, släktingar och vänner som förstår - förutsatt att du inte gör det svårare för  dem genom att visa upp en glad fasad och låtsats som om ingenting hade hänt.
Det finns även andra vuxna som du skulle kunna och behöva vända dig till för att få utrymme för sorgen och även för att återigen kunna blicka framåt. Skolsköterskan, kurator eller ungdomsmottagningen rekommenderar jag att du tar kontakt med.
Men det finns en annan sida i dina rader som jag måste ta upp med dig. Det handlar om dina kräkningar flera gånger i veckan. Det är inte givet att dina kräkningar hänger ihop med din sorg även om det kan vara så.
Men om kräkningarna kommer spontant (jag menar att det inte är du själv som provocerar fram dem) då tycker jag att du omgående ska gå till vårdcentralen. Du måste helt enkelt bli undersökt kroppsligt om det finns någon medicinsk orsak till kräkningarna. Det är jätteviktigt. Det kan finnas orsaker som kräver behandling.
Ta det som ett första steg istället för att bara spekulera kring att det är på grund av din sorg och kanske andra psykiska svårigheter du kanske har just för närvarande.
Dessutom är det också möjligt om man har undersökt dig och uteslutit alla kroppsliga förklaringar till att du kräks flera gånger i veckan att du direkt, på samma vårdcentral remitteras till den kurator eller psykolog som numera finns på många vårdcentraler.
Läs gärna andras frågor och våra svar som har liknande problem som jag bifogar här och ta hand om dig!