Vad ska jag göra för att få bort alla mina problem?
Jag vet inte vad jag ska göra av mig med mitt liv. Det går inte lika bra i skoan som alla förväntar sig, jag hamnar ständigt i en argument med min mamma tills jag gråter och jag råkar gilla en man som är ungefär 11 år äldre än mig. Jag vet att det ena låter inte lika allvarligt som dem andra men jag blir skadad av alla tre lika mycket.
Jag har självmordstankar varje dag och av någon anledning gillar jag vissa som någon typ av masochist. Jag sover inte bra, jag äter för mycket och jag får panik varje dag.
Anledningen för att jag inte gör bra ifrån mig i skolan är förmodligen för att jag är inte motiverad och ständigt distraherad. Jag älskar att rita och spela musik men jag blev knuffad till en Naturlinje eftersom det är det enda inje man kan få en stadig framtid av. Men all stress som skolan ger och förväntingar som hänger över mig får mig deppig. Jag har försökt pressa ner alla tankar med skämt men alla mina skämt blir väldigt mörka.
Min mamma är lite konstig. Hon berättade till mig att jag kan komma till henne om hag har frågor men det slutar med att hon skriker i mitt ansikte att jag beter mig som en idiot. Hon är vädigt envis och ändrar inte hennes åsikter. Eftersom hon är över 50 år berättar hon att ho har varit exakt som jag att hon vet mer än mig bland annat. Min pappa bara observerar när allt händer.
Under 2 år har jag varit förälskad i en man i internet som är ca.11 år äldre än mig. Under en period har han varit en utväg från allt illa runt om mig. Fast det var inte länge till att denna lycka i mitt liv blev ett missbruk. Det har inte vart en dag på länge då jag har inte tänkt på honom och när jag försöker koppla bort honom från mitt liv blir jag bedrövad.
Det enda som gör mig glad i livet är mina fantastiska kompisar som jag har runt om mig. De har haft nog med tålamod för att lyssna på alla mina dumheter, men de vet inte hur de kan hjälpa mig. Mina kompisar är inte i deras ljusaste ställe i livet heller och jag vill förbättra mig själv för att kunna hjälpa dem mer än vad jag kan nu. Jag vet inte vad jag ska göra för att få bort alla mina "problem" dock.
AC

BUP svarar:
Hej AC!
Tack för ditt brev. Det märks att du funderat mycket över hur du har det och att du verkligen försökt förstå varför du mår som du gör. Konflikterna med din mamma och stressen från skolan har du ringat in som viktiga områden, saker som påverkar dig negativt. Att du känner sådan kärlek för dina vänner, att de finns där som ett fint stöd, samtidigt anar jag en oro hos dig för hur ni ska orka er igenom de olika bekymmer ni har utan att slita ut varandra.
Du beskriver det som att du hamnar i negativa strategier för att hantera hur du mår. Att din förälskelse känns som ett missbruk och att dina försök att hantera det mörka inom dig med humor inte räcker till.
Jag vet inte om du har provat någon form av samtalskontakt, men jag tror att det vore bra för dig att inte vara så ensam med hur du har det. Det låter som att du anförtrott dig och fått stöd från dina vänner, men att du fortfarande mår dåligt.
Din förmåga att fundera över dina problem och hur det blir för dig ger dig en god grund för samtal med någon professionell vuxen som är van vid att möta ungdomar och som du tillsammans med kan hitta vägar framåt i det som känns så svårlöst på egen hand.
Utöver det är sömnen viktig för hur vi mår. Jag länkar till lite information om sömnproblem, som jag tänker att du kan läsa och tänka kring för att försöka förbättra din sömn. Det ger en bättre motståndskraft mot alla problem - även om det inte är hela lösningen förstås.
Jag vet inte var du bor, men på umo.se kan du leta upp din närmaste ungdomsmottagning och kontakta dem för att boka en tid.
Det låter som att det är bra tajming nu så att du får prata mer om de saker som tynger dig så mycket!