Pappa säger att jag måste skärpa mig
Hej,
jag behöver er! Jag mår dåligt. Jag kan inte koncentrera mig längre i skolan och allt går bara neråt. Pappa säger bara hela tiden hur jag måste skärpa mig. Mamma finns inte längre. Min enda trygga person. Hur ska jag få pappa att förstå att jag inte riktigt funkar som vanligt just nu?att jag inte riktigt kan få bästa betyg? Vi bråkar nästan hela tiden.. Snälla hjälp mig..
Ensam

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår på ditt brev att du har det väldigt ensamt just nu och att din pappa inte riktigt kan stödja dig. Jag vet inte vad som hänt din mamma, om hon har dött eller försvunnit från er på annat sätt. Hon har varit tryggheten i ditt liv och det går inte att bara skärpa sig och gå vidare.
Sorg och saknad är inte något som är enkelt och det går inte att hoppa över. Att det känns så här svårt just nu betyder inte att det alltid kommer att vara så. Men du behöver tid.
Kan du dela sorgen med din pappa över att mamma försvunnit? Ibland blir sorg något som man tror inte går att tala om. Man går i sin egen värld och når inte varandra. Jag vet inte om det är något sådant som gör att det känns som om du och pappa bara bråkar.
Har ni alltid haft svårt att prata med varandra eller har han kunnat vara till stöd för dig förut? Kanske att ni skulle kunna sörja tillsammans om ni fick hjälp att prata med varandra? Du känner din pappa och det gör inte jag, så du vet bäst om det känns möjligt att han skulle förstå dig bättre och kunna stödja dig om ni fick hjälp att prata. Om inte pappa, så kanske finns det någon annan i din närhet som också delar saknaden och som du skulle kunna vända dig till?
En möjlighet är att vända sig till skolsyster eller skolkurator. De kan också hjälpa dig att prata med lärare och se om ni kan göra något för att underlätta för dig i skolan så du inte behöver känna dig så pressad.
Det viktiga är att du kan få stöd och värme och förståelse, för att så småningom orka tänka framåt igen. För det kommer du att göra.