Har låg självkänsla
Hej. Jag vet inte vad jag ska göra eller vem jag ska vända mig till.
Jag mår då och då så väldigt dåligt. Jag känner mig ofta som sämst i världen och som att allt jag gör är fel. Har har två storasyskon och en tvillingbror och känns som att jag alltid varit lite i skuggan av dem. Jag har alltid varit väldigt duktig i skolan, fixat extrajobb och sommarjobb på egen hand och känns som att mina föräldrar tar allt det där för givet. När jag fick jobb på Liseberg var de första de sa: undrar om Anders fått svar än. (Min bror som också sökt jobb där). Jag som hade slitit häcken av mig för att skicka in en bra ansökan, och han som bara slängt ihop något. Har svårt för att ta upp detta med Mona föräldrar, fast jag vet att jag borde.
Känner mig svag. Ett litet ord kan få mig att bryta ihop. Ett litet misstag får mig att vilja dö för att slippa. För att slippa känna mig sämst.
Jag vet att jag har låg självkänsla och vill ingenting hellre än att bygga upp den. Men jag vet inte hur man gör. Finns det någonstans jag kan vända mig för att prata med någon som kan hjälpa mig? Är så trött på att känna mig sämst.
M

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Det låter bra att du tröttnat på att känna dej sämst och vill göra något åt det!  Det låter som om du önskat att din familj också hade uppmärksammat dej och gett dej uppskattning för dina prestationer. Men det är nog vanligt, som du beskriver, att den som är duktig och inte ”ställer till problem” är den som får minst uppskattning fast behovet kanske är väl så stort.
Varför har du svårt att ta upp detta med dina föräldrar? Att du känner att du varit lite i skuggan av dina syskon betyder kanske för dej att dina föräldrar tycker mer om dem?  Kanske har du försökt vara duktig för att få deras uppmärksamhet men att det inte riktigt fungerat?
Jag tror du gör rätt i att fundera vidare på dessa frågor i en samtalskontakt men också prata med dina föräldrarna. Du kan pröva att få hjälp på en ungdomsmottagning eller vanlig vårdcentral. Ibland finns också speciella mottagningar för ”unga vuxna”.
Lycka till!