Vågar inte vara ensam
Jag är rädd för mig själv, rädd för att jag ska göra något som jag egentligen inte vill. Senast idag skadade jag mig. Jag skadade mig för första gången på ett halv år. Jag gick från att skära mig regelbundet varje kväll till att inte göra det alls på 6 månader. Jag vet inte vad som händer med mig. Jag vågar inte vara ensam men vill inte säga något till mamma eller pappa...
Johanna

BUP svarar:
Hej Johanna,
Du är stark som kunnat låta bli att skära dig under lång tid, och att skriva till oss. Och du är tydlig med att du är rädd om dig själv.
Naturligtvis är det otäckt att inte veta vad som händer framöver och jag får intrycket av att du nu är osäker på om du klarar det på egen hand. Och även om du klarade att inte skära dig under ett halvår så tänker jag att du behöver hjälp att stå emot också på lång sikt. Du ska inte behöva vara ensam med detta svåra och därför föreslår jag att du får hjälp från oss på BUP. Vi är vana vid att ta emot och prata med ungdomar som skadar sig själva, och att vara till hjälp under den period som behövs för att man ska kunna hitta ut ur det beteendet. Du har redan visat att du är stark och att du har bra resurser att jobba med.
Du vill inte säga något till dina föräldrar. Så är det för många. Man kan ha olika skäl till det, och jag vet inte vad som gäller för dig. Är du rädd att oroa dom? Tror du dom blir arga? Eller inte bryr sig?  Min erfarenhet är att de absolut flesta föräldrar visst blir oroade, men också väldigt angelägna att deras barn ska få bra hjälp för att kunna må bra. Så att dom stöttar och hjälper till att söka hjälp.
Om du tycker det känns svårt att berätta för föräldrarna så kanske det finns någon annan vuxen i din närhet, någon som du har en bra kontakt med och litar på? Det här föreslår jag för att du ska kunna få hjälp att berätta för föräldrarna. Kanske skolkuratorn? Ungdomsmottagningen där du bor är en annan möjlighet, dom kan ta emot dig utan att dina föräldrar är med.
Jag bifogar en artikel och ett tidigare brev till oss. Plus några länkar till sajter där du kan läsa om hur andra upplever liknande situation som du: SHEDO, Snorkel och Tjejzonen.
Fortsätt att ta hand om dig, men använd dig av hjälp som finns att få!