Vad ska jag göra om jag har mardrömmar?
Vad ska jag göra om jag har mardrömmar om hur jag ska ta livet av mig själv, hur jag ska skada mig själv och om att personer jag älskar dör i antingen bilolyckor eller cancer?
Dessa drömmar påverkar min sömn endel och gör så jag oftast är ganska trött under dagen i skolan och sedan tiden efter skolan.
Jag går inte till något kurator eller psykolog, och min mamma vet inte mer än att jag lider av ångest.
en person

BUP svarar:
Hej!
Vilka jobbiga mardrömmar du har! Och även om de är drömmar så kommer du ihåg dem och då börjar de säkert snurra runt i huvudet på natten när du bara vill sova.
Jag vet inte om det hjälper, men en sak jag kan tänka mig du kan pröva är att du kan försöka prata om dessa obehagliga saker i vaket tillstånd. Kanske skolkurator eller kanske mamma beroende på vem du tror det skulle vara enklast att prata med. Min tanke med sådana samtal skulle vara att försöka avdramatisera drömmarna. De verkar ju ganska obehagliga och kanske du undrar varför du får sådana drömmar. Det vet nog ingen men om du kan prata och hantera dem i vaket tillstånd då kan det kännas mycket bättre.
Eftersom du får sömnsvårigheter och det påverkar din dag i skolan så är ett annat förslag att du berättar för din mamma och att ni tillsammans går till en vårdcentral och söker hjälp både för din ångest och dina sömnbesvär.
Lycka till!