Dåligt hemma, bråk överallt
Hej!
jag har det jätte dåligt hemma, jag lever hemma hos min pappa och med hans fru. jag och min pappa bråkar ganska mycket och de går inte så bra hemma.
pappas fru är lite konstig och jätte överbeskyddande för sina tre barn. Hon är dum och kaxig mot mig, och hon ljuger för pappa om att jag skäl saker av henne. Jag har berättat allt för pappa om hur om är mot mig och så vidare men han har sagt att det kommer bli bättre med henne. varje gång när jag ska hem och hon är hemma blir jag orolig och jag känner mig obekväm och rädd när jag är hemma.
jag mår dåligt nästan hela tiden just nu jag gråter och skakar hela tiden och får en känsla av att jag bara vill flytta från pappa men de går inte, jag kan inte bo hos mamma på heltid för hon bråka jag med, jag har ingen jätte nära där jag bor som jag kan flytta till. men allt jag inte vill är att bo hemma här hos pappa..
jag har haft det jobbigt hemma nästan hela livet för min riktiga mamma och pappa bråkade jätte mycket när jag var liten och jag har varit i med nästan alla gånger som dom har bråkat med varandra
busiig

BUP svarar:
Hej,
Tack för ditt fina brev, som verkligen beskriver hur jättejobbigt du har det. Du har redan gjort det som jag skulle föreslå i 1:a hand, att prata med din pappa. Bra! Men han verkar inte ha tagit till sig vad du berättat, eller kanske hoppas han att situationen ska bli bättre så småningom. Kanske har han rätt, men under tiden behöver du ha det bra var du än bor.
Du har svårt att kunna finna dig tillrätta både hos pappa eller mamma, och ni har många svåra år bakom er. Finns det någon annan vuxen i din närhet, någon som känns trygg och snäll mot dig? Mor/farförälder, granne, lärare …? Som du kan prata med och som kan hjälpa dig vidare. Var du kan bo på bästa sätt är en stor fråga som det krävs mycket tanke och arbete med, för alla i familjen. Och jag tänker att det behöver ni hjälp med.
I första hand tycker jag att du ska prata med skolkuratorn. Du kan vända dig till hen själv, eller tala med dina föräldrar om att tillsammans gå dit. Jag gissar att dina föräldrar inte heller trivs med mycket bråk hemma, och att det finns en önskan också hos dom att förändra situationen. Du har också möjlighet att vända till ungdomsmottagningen för att kunna få hjälp om det är svårt att prata med föräldrarna.
Du har börjat på något viktigt när du skrivit till oss, stå på dig och jag hoppas du orkar fortsätta!