Började lägga märke till mina armar
Jag är en tjej på 16 år och har några frågor , jag har brunt hår det är inte mörk brunt men inte heller ljust brunt det är typ mellan brunt om man kan säga så , för ca ett halvår sen började lägga märke till mina armar och tyckte dom va jätte håriga dom är inte så håriga men de syns ju samt på händerna och fingrarna är det ens normalt att ha hår där? Pga detta har jag fått komplex och börjat epilera mina armar men ibland när jag ser andra tjejer som t.ex har svart hår eller samma som mig dom har inget hår alls? Så då börjar jag tänka om det är nått fel på mig? Gick runt i kortarmat på sommaren förra året och när jag är utomlands och ingen har nånsin sagt att jag har håriga armar jag lägger typ märke till det amdra inte lägger märke till .. det är så jobbigt , men det känns så orättvist att tjejer med svart eller mörktbrut hår inte alls har så mycket eller inget hår på armarna alls? Känner mig som en kille ibland helt ärligt jag stör mig som in i helvete på detta .. har redan komplex över mitt utseende nu över armarna också så jag epilerar dom , händerna och fingrarna .. känner mig inte alls som en tjej håret bara sabbar allt
tjejen med komplex över armarna

BUP svarar:
Hej!
Jag länkar ett svar nedan som en flicka med håriga armar fick för ett par veckor sedan. Jag tycker det var ett bra svar. Det handlar om vad du och andra lägger märke till.
Ett annat svar skulle kunna handla om självkänsla. Om man har komplex över sitt utseende brukar det ofta också handla om självkänsla. Du är inne på att ändra ditt utseende genom hårborttagning. Men kommer du någonsin bli nöjd? Om din självkänsla var god skulle du då fundera så mycket över dessa frågor? Kanske var de inte riktigt lika viktiga då. Din självkänsla var inte baserat på hur du ser ut. Detta skulle du kunna prata om hos skolkurator eller en ungdomsmottagning, om du tror det kan ligga något i det.
Du skriver också om vad som är normalt eller inte beträffande hår och färg och det kan nog variera. Jag har en vän från ett annat land och hen är mycket hårig och det är vanligt(normalt) där men  inte här. Men det är ju inget att göra något åt. Vi är alla lite olika och det kanske vi ska vara glada för snarare än att försöka bli lika?