Är det bipolär sjukdom?
Hej. Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig eller formulera min fråga.. I perioder kan jag vara den lyckligaste personen på jorden men det krävs mindre än 1 sekund för att ändra mitt humör och mående. Jag blir jättenedstämd i längre perioder och känner mig så liten, så värdelös och det spelar ingen roll hur mycket jag försöker motkämpa det. Jag tar min tid att göra saker jag vet att jag brukar bli glad av, jag tänkte att jag kanske har brist på D vitamin men tabletterna jag köpte har inte heller hjälpt. Detta har pågått i flera år och perioderna varierar förstås hela tiden, just nu kan inbilla mig att jag är glad och sen blir jag deprimerad men under båda dessa tillfällen känner jag mig känslolös, som att jag är helt tom men samtidigt kan uttrycka mig med ett leende eller tårar. Jag har läst om bipolär sjukdom men tycker inte att det jag går igenom är såpass kraftigt så jag vet inte. Vad ska jag göra?
R

BUP svarar:
Hej R!
Tack för ditt tydliga brev där du så klart beskriver hur det känns.  Du har länge haft det jättejobbigt med perioderna upp och ner, men du ska inte behöva ha det såhär.  Du skriver att du har läst om bipolaritet, men för att förstå vad som gäller just dig så tycker jag att du ska tala med någon på ett mer personligt plan.
Jag föreslår att du kontaktar din vårdcentral. Där kan man hjälpa dig att få en bedömning och om du behöver behandling. Behöver en kortare eller längre kontakt så kan du också få hjälp med det via vårdcentralen.
Lycka till!