Hur får jag hjälp?
Hej! Jag heter Isabelle och är 12 år. Jag har aldrig blivit mobbad och aldrig haft ont om vänner. Det har varit väldigt hårt för mig i skolan ända sen jag gick i 3an, nu går jag i 7an. Det vart som mest jobbigast när jag gick i 6an, jag gick nästan inte en hel termin men som tur så tog jag igen lite och fick ungefär bara E och F i betyg (fick inte gå om ett år).Jag kände mig jätte bra tiden jag var hemma, och när jag kom tillbaka till skolan i 6an så vart det mycket bättre och jag var där mer oftare. Men nu går jag i 7an i en helt ny skola utan några vänner, och har allt mer tänkt om självmord är bättre för mig. För jag orkar verkligen inte med skolan eller leva längre vissa stunder kan det vara jätte bra men innan skolan blir allt dåligt. Tänker varje dag på att vart man kommer när man dör så är det mycket bättre där. Vill verkligen ha hjäl med det här.
Isabelle

BUP svarar:
Hej Isabelle,
Tack för ditt brev, det blir så tydligt att du har, och har haft, många jobbiga år.
Jag förstår inte riktigt på vilket sätt du haft det jobbigt, men att det varit i skolan framgår helt klart. Var det skolarbetet som var svårt, svårt att koncentrera dig, att komma ihåg, att veta vad det handlade om? Ifall dina svårigheter handlade om skolarbetet så måste skolan hjälpa till med att underlätta för dig.
Du har aldrig varit mobbad eller utan vänner, så skönt. Och att du hade det bra hemma, stämmer det? Vet dina föräldrar om hur det varit för dig? Det är jätteviktigt att ni kan prata om hur du har det och hur det känns för dig.
Finns det någon annan som du kan prata med? Någon kompis eller annan vuxen i din närhet? Det brukar vara en bra början att prata om det som känns som svårt med en vuxen som man litar på. För du behöver absolut någon att prata med om hur du känner dig, och näst efter föräldrarna är det skolkuratorn som du kan ta kontakt med. Du är också välkommen till BUP om du känner att dina problem ligger utanför skolan och handlar om annat.
Du verkar ändå vara en stark tjej som också kan må bra ibland, trots allt det jobbiga. Jag hoppas du kan använda din styrka till att hitta bra stöd!