Min mamma lider av psykisk ohälsa
Hej, jag vet inte hur jag ska börja så jag går bara rakt på sak. Min mamma lider av psykisk ohälsa och när hon blir upprörd så tar hon det ut över mig hon hotar med att ta livet av sig, därför kan jag inte gå ut längre (vågar inte lämna henne ensam hemma). Jag har fått höra att jag inte bryr mig om henne jag har fått höra att jag är ett misstag ja jag har fått höra allt möjligt. Men jag förstår henne ändå eftersom hon lider av psykisk ohälsa. Men detta är ändå något jag mår väldigt dåligt över, det går dåligt för mig i skolan också och jag mår redan nog dåligt av andra saker.Min pappa har kontaktat socialen för att jag får för mycket press på mig av min mamma. Jag har själv adhd och jag har välidgt svårt att visa vad jag känner därför upplever mamma det som att jag inte bryr mig om henne, men det gör jag!. Men iallafall det känns som att jag måste välja "sida" mellan mamma och pappa, jag vet inte vem jag ska tro på. Pappa vill att jag ska säga till socialen hur jag känner angående min mamma, men då känns det som att jag sviker mamma för hon mår redan nog dåligt och detta är de sista hon behöver. Men jag vill kunna vara en vanlig tonåring jag vill kunna gå ut och vara med mina vänner men de kan jag inte för jag vågar inte lämna min mamma ensam för hon har sagt att hon kommer ta livet av sig. Detta sliter verkligen mig i stycken jag vet inte längre vad jag ska ta mig till, jag vill bort från alla problem jag vill bort från ALLT. Om inte jag skulle vara för feg så hade jag tagit mitt liv för länge sen eftersom att allt som händer just nu är så himla himla jobbigt. Jag mår själv dåligt men det säger jag inte till mamma eller pappa för då kommer mamma börja må mera dåligt för att jag mår dåligt och pappa är inte en sån jag kan prata med om mitt mående. Jag vill ha hjälp men jag har jätte svårt  att prata pga min social fobi. Vet inte längre vad jag ska ta mig till

BUP svarar:
Hej!
Så kämpig du har det och så bra att du skriver hit då du inte alls vet vad du ska ta dig till. Jag ska försöka komma med några funderingar på din situation på vad du kan göra och jag hoppas att du kan ha användning för något av det.
Du har en mycket besvärlig hemsituation genom att din mamma, som lider av psykisk ohälsa, hotar med att ta sitt eget liv, när du vill leva ett eget vanligt tonårsliv.  Det är egentligen en helt orimlig situation. Föräldrars ansvar är ju att stötta sina barn till att successivt bli alltmer självständiga och till att bli fristående individer. Du skriver att du ändå förstår din mamma som gör så här, eftersom hon är sjuk. Samtidigt vill du själv vara en vanlig tonåring.
Du hamnar i en oförenlig situation, där du å ena sidan tagit på dig en uppgift att skydda din mamma från att ta livet av sig och från att känna sig sviken av dig och å andra sidan så sviker du då dig själv som vill leva som en normal tonåring. Dessutom har du hamnat i en lojalitetskonflikt mellan dina föräldrar.
Jag undrar vem som ser dig och dina behov? Din pappa tycker du inte att du kan prata med och du tror att din mamma skulle må ändå sämre om hon fick reda på hur dåligt du mår. Vad gör skolan då för att underlätta för dig? Du har ADHD och en svår hemmasituation och har rätt till extra stöd och hjälp i skolan. Det är ju naturligt att det blir kämpigt i skolan med så stora bakomliggande svårigheter. Jag tycker du ska prata med din mentor och söka upp skolkuratorn så att du får den hjälp du behöver i skolan.
Du är så indragen i problemen hemma att du behöver en klok vuxen att prata med om din situation. Du skriver att det blir svårt eftersom du har social fobi. Kanske att du kan börja med att skriva något till den du ska träffa. Du har ju skrivit det här brevet så det blir väldigt tydligt hur du har det. I ett brev kan du förklara hur svårt du har för att prata och det är något som behandlare är vana vid att handskas med.
Jag tycker att du ska söka upp skolkuratorn eller du kan söka dig till Ungdomsmottagningen. Om det känns bäst så kan du börja med att ringa eller chatta med Bris eller Tjejzonen för att sedan ta steget att träffa en behandlare personligen.
Du har tagit första steget för få hjälp och tveka inte att ta nästa steg!