Hör röster och hallucinerar
Jag hör röster och hallucinerar, känner mig inte igen när jag kollar in på spegeln eller kommer inte ihåg saker jag har sagt och gjort, ser mig själv i tredje person. har självmordstankar.
mrh

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver ingen fråga men beskriver vad du upplever och det låter som väldigt skrämmande och kan vara svårt att förstå.
Det kan finnas olika orsaker till de upplevelser du har. Det är bra att ta reda på hur det förhåller sig i ditt fall och att du får hjälp att må bättre så fort som möjligt. Du skriver inget om ditt liv förövrigt, så det är svårt att veta vem du kan prata med.
Kanske har du någon behandlingskontakt för andra problem? Då tycker jag du ska berätta att du hallucinerar och hör röster. Ofta hänger upplevelser du beskriver ihop med andra problem.
Men kanske har du ingen behandlingskontakt och du håller detta hemligt? Många vill hålla upplevelser att detta slag hemliga för man är rädd att man är sinnessjuk och det är inget man vill prata om.
Men det är absolut bäst att söka hjälp så att du kan få hjälp att slippa dessa obehagliga tillstånd och upplevelser så snart som möjligt! Och det är något du kan få hjälp med.
Om du har svårt att prata om detta kan du alltid ringa anonymt till Bris Tel. 116 111 och höra vad du ska göra. Då har du chansen att berätta lite mer om dig själv.
Om du tror du skulle kunna berätta om detta, så tycker jag att du ska prata med dina föräldrar eller någon annan t ex skolkurator och sedan ta kontakt med BUP.
Det du beskriver är inte ett helt ovanliga tillstånd och upplevelser som ungdomar kan få. Men de behöver utredas för att du ska få rätt och bra hjälp.
Välkommen!