Kan jag ha fått anorexia?
Hej!  Jag är en 12 årig tjej och undrar en sak pga min vikt... jag har vart nått kilo överviktig för 2 år sedan och nu äter jag nästan inget och ser att jag gått ner mycket i vikt och mina lärare säger att jag behöver börja äta för att inte få anroxia. Men jag kan verkligen inte äta har absolut ingen aptit och är inte hungrig. Och jag undrar om jag kan ha fått anroxia?
Orolig

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver och frågar.
Det kan bli så att aptiten försvinner när man bantar och att det då är svårt att börja äta igen. Man blir inte längre hungrig av sig självt, utan måste börja äta regelbundet utan att vara hungrig. Då brukar aptiten så småningom komma tillbaka.
Om du har gått ner mycket i vikt och inte är hungrig längre så behöver du hjälp. Det är farligt om du inte får i dig tillräckligt med näring. Du berättar att dina lärare oroar sig - hur är det med dina föräldrar? Har de märkt att du gått ner i vikt?
Mitt råd är att visa det här brevet för dem. De kan hjälpa dig genom att beställa tid på närmaste Vårdcentral.
Om du tycker det är svårt att prata med dina föräldrar, så börja med att gå till skolsköterskan på din skola. Jag skickar med artikel om anorexia och svar från andra som undrat om liknande.