Fått svårare kontakt med mina föräldrar
Vad kan jag göra om jag upplever att jag har fått svårare kontakt med mina föräldrar?? Jag känner också så att jag lätt blir arg och att dom inte lyssnar på mig tillräckligt. Jag bråkar mycket med min syster som är liten men som jag ändå stör mig på.
Kort sagt har jsg fått en mer och mer komplicerad relation med mina närmaste.
Noémi

BUP svarar:
Hej Noémi!
Vad bra att du skriver till oss. Det är inte alltid lätt med relationer till föräldrar. Dessutom förändras ju den ju äldre man blir, vilket både barn och föräldrar behöver anpassa sig till. När man är i din ålder händer är det ofta mycket som kan förändras på kort tid och som både barn och föräldrar kan ha svårt att hänga med i.
Jag tycker att det är jättebra att du är uppmärksam på det och att det blivit mer komplicerat. Tror du att det skulle gå att säga det till dem? Kan du passa på vid något lämpligt tillfälle när ni inte bråkar med varandra och säga det som du skriver om i ditt brev? Då skulle du kunna beskriva det som du tycker blivit svårare i er kontakt.
De flesta föräldrar vill att deras barn ska ha det bra - även de som är storasyskon.