Tror jag har ADHD men mina föräldrar håller inte med
Jag tror att jag har Adhd, min pappa har det och min lillebror har gjort en utredning men har det inte men han får medicin för att kunna koncentrera sig i skolan. Min pappa och mamma vägrar ta mig till en utredning för dom tror att jag inte har Adhd för att jag är tonåring och kroppen och hormonerna beter sig annorlunda, vad ska jag göra ifall jag tycker att jag behöver en utredning? Det skulle liksom kännas bättre att veta om jag har det eller inte. Tack!
JuliH

BUP svarar:
Hej!
Det är en jobbig situation för dig. Du undrar om du har ADHD och du känner att dina föräldrar inte tar din fråga på riktigt allvar.
När man gör en utredning samlar man in information från både hemmet och skolan. Svårigheter som är typiska för ADHD måste visa sig på båda ställena.
Nu tycker inte dina föräldrar att du verkar ha ADHD, utan att du mer är som tonåringar brukar vara. Om en utredning ska göras så måste dina föräldrar vara med på det.
Men hur är det i skolan? Har skolan sett att du har svårigheter typiska för ADHD?
Du kanske kan tala med någon i skolan som känner dig till exempel din mentor och höra hur denne uppfattar dig.
När man utreder ADHD måste man också utesluta andra orsaker till de svårigheter man ser. Som dina föräldrar säger så kan en del sådana svårigheter också vara typiska för hur det kan vara i när man kommit in i puberteten.
Tala med din mentor. Ta upp det du tycker är ADHD och hör vad mentorn säger. Sedan kan du, om du vill, fortsätta diskutera detta med dina föräldrar.