Det känns det som att jag bara vill slå honom
Så på lektionerna i skolan så blir jag oftast irriterad på en person i klassen, killen är enormt störig och jag klarar inte av det. Har försökt mitt bästa med att ignorera honom men klarar inte av det. Och nu så har det går över gränsen, varje gång jag ser honom så känns det som att jag bara vill slå honom. Vet inte hur jag kan lösa detta, försöker verkligen mitt bästa 😦
Anka

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tänker att du verkar verkligen försökt att lösa detta problem på egen hand och som ett eget privat känslomässigt problem. Men är det det? Är det fler än du som blir irriterade eller är det bara du som blir så provocerad?
Jag tänker att om det är fler än du som störs på lektionerna då kanske du kan prata med de andra och ni tillsammans tar upp detta problem med era lärare? Eller att du själv gör det för att få hjälp att få det bättre under lektionerna. Bara att prata om det tror jag kan vara hjälpande även om det kanske inte omedelbart ger någon förändring av denna person beteende. Men det kanske skulle kännas bra om du inte är ensam om att se detta som ett problem?
Men frågan kvarstår: hur ska du klara av detta?
Att slå på honom kommer antagligen inte att hjälpa dig på något sätt. Alla dessa känslor du får riktade mot just denna person - vad gör dem med dig? Det verkar som du blir orolig, att du letar efter en lösning.
Du skriver att du försökt ignorera honom och det låter som det inte riktigt lyckats så bra. Går det att ignorera dina känslor, att inte låta dem ta så stor plats och vara så viktiga? Känslor brukar ju komma och gå.
Skulle du kunna tänka dig att försöka acceptera att du blir väldigt irriterad och arg på denna person (befogat eller ej) och låta det vara så? Om du sedan kan rikta din uppmärksamhet åt något annat så kommer antagligen de störande känslorna också att avta. Skulle kanske vara något du kan pröva?
Annars är mitt huvudtips att du går till skolkuratorn och tar upp ditt problem. Det brukar hjälpa  att kunna ventilera sin ilska med någon. Dessutom kan hen hjälpa dig om det dessutom är ett klass- och skolproblem.
Lycka till!