Min mamma dricker hela tiden
Hey! Min mamma dricker hela tiden. Skriker på mig hela tidrn och jag är en 15 årig överviktig lite tröga barnet som bor i förorten. Min mamma skriker på mig dagligen och jag har Inga vänner. Jag hatar mitt liv och jag vet inte vad jag ska göra av något. Jag vill bara att de ska bli bättre. Min pappa gör inget. Pratst med honom... Hejdå..
Arvid

BUP svarar:
Hej Arvid!
Vad jobbigt du måste ha det hemma. Din mamma har problem med alkoholen och förmodligen på grund av detta också problem med sitt humör. Din pappa har av någon anledning  inte kunnat ta tag i situationen. Att ha det så här hemma tar mycket kraft och energi från dig. Kanske är det därför du inte orkar med att skapa och behålla kamratkontakter som du annars skulle kunna göra. Kanske din övervikt också hör ihop med hemsituationen.
Så här ska du inte behöva ha det. Du behöver få tala med någon vuxen om hur du har det.
Finns det någon i skolan du har förtroende för och kan tala med? Som skolkurator eller skolsköterska?
Vid sådana här situationer är det socialtjänsten som bäst kan hjälpa och åstadkomma en förändring. Din mamma behöver  hjälp med sitt drickande, även om hon kanske inte själv tycker det. Din pappa behöver stöd i att ta mer ansvar.
Någon behöver kontakta socialtjänsten även om det kanske kan kännas svårt att ta den första kontakten. Någon i skolan kan ta den första kontakten med socialtjänsten och också tala med dina föräldrar. Du kan förstås också ringa själv om du känner för det. Gå in på koll på soc och läs vidare.
Du kan också börja med att ringa till BRIS. Där kan man tala anonymt med någon som kan ge tips om hur man ska göra.
Försök! Den här situationen är inte bra för någon av er i familjen.