Har svårt att lita på folk
Hej! Ja e en tjej på 13 år o alla säger att ja lider av anroexia, men ja själv tycker inte det, för ja tycker ja e mycket fetare än alla andra, har försökt tagit livet av mig många gånger för att slippa tänka på mat o sånt,
Min mamma skiter i mig o ingen i min omgivning brys sig, utan de tycker de e mitt problem o att ja får sköta mig själv. Det får mig bara att må ännu dåligare.
Vågar liksom inte prata me någon där av att ja har svårt o lita på folk, för min förra bästis spred jävligt mycket falska rykten om mig o därför svårt o lita på folk.
Ja hoppas att ja en gång bara somnar o ALDRIG vaknar igen, alla hade tycky det är jätte bra så va fan spelar de för roll,
aja, ja ska inte lägga mina problem på er men ville bara skriva av mig o kanske att ni svarar men varför skulle ni göra det, men aja.....
Kram
Emma

BUP svarar:
Hej Emma!
Tack för ditt brev, så ledset det är. Det verkar som att du har blivit besviken många gånger, till och med på din mamma och på din bästis. Så det är jättebra att du skriver till oss för du behöver absolut hjälp.
Det är tydligt att mat på något sätt är ett problem för dig, vad man än kallar det problemet. Eftersom du beskriver hur stora svårigheter du får så behöver du träffa en vuxen som kan hjälpa dig. Jag förstår att det tar emot eftersom du har svårt att lita på andra. Men på BUP träffar vi många med bland annat mat- och ätsvårigheter. Så vi är vana vid det och vi vet hur vi kan hjälpa ungdomar med sådana problem.
Många gånger har man samtidigt svårigheter med annat som är besvärligt i livet, det kan vara svårigheter med föräldrar eller kompisar eller annat. Och det kan kännas som att ingen förstår och att man inte kan lita på någon. Därför är det extra viktigt att tänka efter om det ändå inte finns någon klok och snäll släkting, till exempel mormor, faster …? Granne, kompis förälder?
Om du inte känner att det finns någon så tycker jag du ska gå till skolsköterskan eller kuratorn. De är kunniga och pålitliga vuxna som kan hjälpa dig att komma vidare till BUP. För jag tänker att du behöver hjälp från oss och bifogar lite information om hur det är när man kommer till en BUP-mottagning.
Du är inte ensam om ditt problem och jag är övertygad om att du kan må mycket bättre när du får bra hjälp.
Så vänta inte med att prata med någon vuxen om hur du har det!