Har ADHD och måste skriva upp allt som händer
Hej! Jag har ADHD och har ett väldigt stort problem att jag måste skriva upp allt som händer. Det är verkligen ALLT,tankar, saker som folk säger till mig, om jag har en ful tröja på mig, det som händer runtomkring mig och mycket mer. Och det är som ett missbruk,jag kan verkligen inte sluta. Jag måsta ha med mig min telefon vart jag än går och om den inte har några batteri får jag panik och måste skriva på ett papper och det är sjukt jobbigt. Jag kan verkligen inte leva längre jag kan inte duscha, jag kan inte kolla på tv, kolla på en film,vara med mina kompisar utan att jag måste skriva upp allting varannan minut på min telefon. Och folk har verkligen tröttna på mig eller mest min familj eftersom jag alltid är så osocial men jag försöker förklara till dem att jag inte kollar på sociala medier, jag håller inte på skriva till mina kompisar utan jag försöker styra upp mitt liv,styra upp det så jag kan leva med min ADHD. Och snälla säg inte till mig "försök bara att sluta" jag kan inte, min mamma har bett mig försöka och sluta flera gånger. Folk har tagit min telefon från mig och då får jag bara panik och ångest att jag inte har tillgång till att skriva ner vad jag tänker på eller något som har hänt snälla hjälp mig vad jag ska göra det här är ju helt sjukt. Och ibland har allt som jag skrivit försvunnit och då har jag blivit väldigt deprimerad och bara sturt gråtit för att alla mina tankar som jag skrivit under alla dagar mitt liv bara försvinner,har inte kunnat hantera mina känslor. Det här är det enda sättet att styra upp mitt liv på och det är verkligen inte lite saker jag skriver,utan det kan vara liksom miljoner med ord varje dag jag skojar inte.. Hjälp!!
-

BUP svarar:
Hej!
När jag läser ditt brev tänker jag att det inte låter ett dugg konstigt att du hamnat i att skriva upp allt som händer. Att det sättet kommit till som ett försök att styra upp saker och ting. I stunden gör du det för att det känns som det enda som hjälper just då, problemet är att det vuxit sig till ett eget bekymmer som delvis tagit över. Det begränsar dig eftersom det hindrar sig från att göra saker du behöver (som att duscha) och försvårar i relationer. Du har fått svårt att koppla av, kan inte kolla på teve. Att hela tiden behöva anteckna blir jättestressigt.
Att det är så här bekymmersamt just nu betyder inte att det alltid kommer att vara så. Hur länge har det varit så här? Hur länge sedan ställdes ADHD-diagnosen? Det är frågor som jag tänker är viktiga för att förstå mer, men också för att komma till rätta med problemet.
Du har försökt att sluta på egen hand. Det kan verkligen vara svårt och jag tänker att du behöver få hjälp att tillsammans med någon professionell och dina föräldrar komma ur det här tvångsmässiga du hamnat i. Tillsammans har man helt andra möjligheter att förstå sig på och prova lösningar än vad du har på egen hand.
Vid ADHD kan det vara lätt att tankar känns röriga, att det är svårt att sortera intryck och att man går runt med en känsla av att saker bara händer, att man inte har koll. Mot den bakgrunden kan man förstå att du försökt att styra upp genom att anteckna. Men det har blivit överdrivet och skapar stress i sig.
Ett sätt som kan vara hjälpsamt är att fundera över vilka anpassningar som gjorts i hem och skola för att minska stress utifrån ADHD-diagnosen. Hur mycket är gjort? Tanken är ju till exempel att pedagogiskt stöd i skolan ska minska stress för dig och att det i sin tur faktiskt kan göra att impulsen att anteckna minskar.
Samtidigt låter det som att du hamnat i att beteendet att anteckna blivit tvångsmässigt och det kan man behöva jobba med direkt. Det finns god hjälp att få att bryta tvångsmässighet om det behövs. Det tycker jag att du ska vända dig till en psykolog för att få hjälp att bena ut vad som behövs. Psykologen kan ställa frågor och få veta mer för att kunna bedöma och föreslå vad som skulle kunna vara hjälpsamt för dig.
Du kan, om du vill, visa det här brevet för din mamma och tillsammans ta kontakt med BUP eller en psykolog på vårdcentralen. Jag tycker även att ni ska prata med skolan om att du är så här stressad just nu och diskutera hur ni kan göra för att minska stress där.
Jättebra att du skrev hit, du har bra koll på vad som blir bekymmersamt, ta nu nästa steg för att få mer hjälp!