Är det värt att prata om?
Okej, så jag har ett problem. Jag vet inte varför, men jag har svårt för mig att koppla mkna egna handlingar till andras mående, lm det inte är uppenbart. T.ex. så förstår jag ibland inte vad jag har sagt för fel och personen visar någon plötslig känsla. Det här skapar ibland stark ilska, nedstämdhet eller ångest, ibland alla tre.
Men jag bryr mig egentligen inte om hur de mår, jag vill bara inte att de ska ogilla mig. Jag vet att det här gör mig till en dålig person, men jag bryr mig inte om det heller. Förutom problem med empati är jag också väldigt bra på att manipulera och ljuga. När jag gör dessa saker känner jag inte någon skuld efteråt.
Och en annan sak som är väldigt jobbig är mina perioder av olika känslor. Vissa perioder är jag glad, motiverad, målmedveten och lite jobbig. Andra perioder är jag nedstämd, omotiverad o.s.v. Mellan dessa perioder och ibland under den glada perioden kommer raseriutbrott, som är väldigt jobbiga och svåra att hantera.
Jag har för några månader avslutat min kontakt på bup eftersom att jag var frisk från det jag kom dit för (anorexi, självskadebeteende, OCD, ångest, depression och självmordstankar). Jag vet inte om det jag har skrivit om är något som är värt att prata med någon om.
Tack för svar,
Ae

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tänker om vi satt och pratade med varandra och du berättade de problem du nämner du har i relation till andra människor och du frågade mig om jag tycker det är något att prata om. Då skulle jag veta att du tycker det är något problematiskt men du undrar om jag också tycker det.
Jag skulle svara att det viktiga är vad du själv tycker så låt oss prata om det och det du tar upp. Så tycker jag nu också. Det är svårt för mig att bedöma hur stora dessa problem är för dig och hur mycket det försvårar i relationer med andra men det är absolut något som är bra att prata med någon om.
Du ger ett exempel på vad som kan hända. Jag tänker att det inte alltid är så lätt att förutse andras reaktioner och om du är väldigt mån om att andra inte ska ogilla det du säger kan det bli knepigt att vara ärlig.
Frågan är vart du ska vända dig. Även om du avslutat din kontakt med BUP skulle du kanske kunna prata med den kontakten om din frågeställning? Det är antagligen någon som lärt känna dig en del och som kanske kan råda dig i frågan? Jag är inte säker på att detta går men du kan försöka om du vill. Annars tycker jag att du i första hand skulle kunna ta kontakt med kurator i skolan eller en ungdomsmottagning där du bor.
Så visst är det värt att prata om och nog så viktigt för dig!