Skillnaden mellan BUP och BRIS
Vad är skillnaden på Bup och Bris? Vem är det bäst av er att kontakta om man har frågor om mens och finnar och annat pinsamma frågor?
En jobbig 14 årig tjej för de flesta.

BUP svarar:
Hej,
Så bra att du ställer denna fråga som många undrar över.
BUP betyder Barn- och ungdomspsykiatrisk verksamhet och hör till medicinområdet psykiatri. Vi tar alltså emot dom som har t.ex. depression, tvångssvårigheter, fobier, psykoser och annat som faller inom området psykiatri. Förutom mottagningarna så har vi ju också Frågelådan på vår hemsida, som du nu har skrivit till.
När man har svårigheter som är av mer socialt slag, t.ex. mobbing så brukar skolan vara bästa stället att vända sig till. Mentorn/klassläraren eller skolkuratorn ska man då vända sig till.
Gäller det t.ex. konflikter i familjen, missbruk, våld, övergrepp, vårdnads/boendefrågor så är det socialtjänsten som kan hjälpa till.
Och om man behöver hjälp med frågor handlar om sex, kroppslig utveckling, preventivmedel, kärleksproblem med mera så är ungdomsmottagningen bästa stället.
Bris (Barnens Rätt i Samhället) har ingen mottagning men det finns möjlighet att prata med en vuxen på telefon och dit kan man också mejla och chatta. Den kontakten är anonym. Du får veta mer på deras sajt och det gäller också ungdomsmottagningen.
Vårdcentralen där du bor kan också hjälpa till också med psykiatriska frågor av enklare slag.
För det mesta är det bäst att börja prata med sina föräldrar, men om man känner att det är svårt att tala med dom så är det bra att vända sig till skolkuratorn. Genom att prata med hen så kan ni komma fram till om det räcker med det, eller om du ska vända dig någon annanstans, och i så fall vet kuratorn var du kan få bäst hjälp. Hen kan också hjälpa dig vidare med det om det behövs.
Nu svarar jag mer utförligt än vad du egentligen frågar om, men det är för att många, liksom du, undrar. Som du förstår utifrån vad jag skrivit så är det alltså ungdomsmottagningen där du bor som är bäst att kontakta,