Hur får man hjälp mot social fobi?
Jag får panikattacker så fort jag måste prata inför folk och jag vågar inte berätta för min föräldrar eller vänner ifall de typ säger "Nej du har inte socialfobi du bara överdriver!" och jag vet inte vad min diagnos är men jag vet att jag har svårare att klara av sociala sammanhang etc än andra människor. Jag vill ta hjälp och jag har pratat lite med skolsköterskan men hon brydde sig inte så mycket (upplevde jag) och det fick mig att må sämre och inte vilja gå dit. Vad ska jag göra? Hur ska jag ta kontakt med någon? Och var?
Andrea

BUP svarar:
Hej Andrea!
Tack för din viktiga fråga, jag tror många känner igen sig i den. Det är väldigt vanligt att det känns svårt att behöva tala inför folk eller överhuvudtaget stå i centrum för andras uppmärksamhet. Kanske var det därför som skolsköterskan inte uppmärksammade dina svårigheter mer?
Den här svårigheten kan vara mer eller mindre allvarlig. Från att ”bara” kännas som en anspänning till att utveckla ett undvikandebeteende som gör att man isolerar sig från andra och förstås får ett mycket begränsat liv. Du beskriver att du får panikattacker och det är ett mycket påtagligt symtom. Jag undrar hur dina panikattacker är? En panikattack brukar man beskriva som ett övergående tillstånd med symtom som hjärtklappning, panikkänslor, svettning, andningssvårigheter, yrsel med mera. Jag bifogar en del att läsa om detta.
De flesta har inte riktigt så stora svårigheter, men tillräckligt för att man ska känna sig rejält illa till mods, oroa sig i förväg och försöka undvika sådana tillfällen. Och det behöver man hjälp med.
Den mest effektiva behandlingen går ut på att träna sig på att vara i sådana situationer. Den behandlingen verkar kanske avskräckande men man gör det i små steg, från att överhuvudtaget prata om jobbiga situationer och planera hur man gör, till att t.ex. hälsa och se någon i ögonen, så småningom till att faktiskt våga just det som man var rädd för i början.
Detta att träna är också det sätt som de flesta kommer igenom denna rädsla, som alltså är vanlig, men som dom flesta klarar genom att på egen hand träna i vardagslivet, alltså utmana sig själva i svåra situationer.
Jag tycker du ska tala med skolkuratorn som är van vid sådana svårigheter. Och du har kommit en bra bit på väg som vill och vågar prata med en professionell person om det!