Jag har på senaste tiden känt mig deppig
Hej! vet inte riktigt vart jag ska börja men.. Jag är näst äldst av en syskonskara på 5 syskon, två småsyskon på mammas sida, två småsyskon på pappas sida och en storebror som jag har samma mamma och pappa som. Min pappa och den familjen bor inte i samma stad som jag. Det gör att vi träffas väldigt sällan, en gång varannan månad ungefär, mer eller mindre. Vi står inte varandra nära och det känns som väldigt ansträngt när jag åker dit, inte med mina småsyskon utan med min pappa som jag inte har bott tillsammans med sen jag var 2 år då min mamma har ensam vårdnad av lite olika anledningar. Min mormor gick bort för drygt 2 månader sen och jag saknar henne så mycket. Jag stod henne närmast av alla syskon och även hennes sambo. Jag fick också nyligen veta att även min morfar har cancer som inte går att bota. Jag har på senaste tiden känt mig deppig och som om ingenting är kul.
Jag har ganska mycket jag skulle vilja prata om men tycker det är för jobbigt att prata med vänner eller familj så jag undrar vart jag ska vända mig? Borde jag prata med en kurator på skolan först eller vända mig direkt till bup? känns som att det är väldigt lång väntetid till att få tid hos psykolog.. Jag har i flera år funderat på att prata med någon men inte känt att mina problem är "viktiga", jämfört med många andra..men nu har jag bestämt mig och då vill jag inte behöva vänta flera månader, hur tycker ni jag ska göra?
Tacksam för svar

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Dina problem är viktiga för dig. Du ska inte jämföra dig. Det är bra att du bestämt dig. Säkert finns det mycket du kan behöva prata om utifrån din familjesituation. Kanske frågor också väcks utifrån att din mormor nyligen gått bort. Kanske har din deppighet med det att göra? Jag antar är du är ledsen och sörjer din mormor eftersom hon var en viktig person för dig. Att sörja en viktig person brukar ta lång tid och det kan man inte göra så mycket åt. Men det blir långsamt bättre.
Utifrån vad du beskriver tycker jag att du i första hand skulle kontakta en ungdomsmottagning eller att du tar kontakt med vårdcentralen och hör vilken samtalshjälp de har att erbjuda. Det kan variera mycket mellan olika mottagningar. Skolkurator är också en möjlighet. Det viktiga nu tycker jag är att du inte igen skjuter upp ditt beslut att börja prata om dig själv med någon.
Sköt om dig.