Läser om autismspektrum
Hej, jag har på senaste tiden läst mycket (sitter uppe hela nätter och bara plöjer) om autism, särskilt aspergers syndrom och det känns skönt att ha hittat något som kan vara anledning till mina "svårigheter" ( jag vet inte hur jag sak inleda konversationer, hur jag ska prata med andra även fast jag vill, har svårt att se andra i ögonen, när andra rör vid mig, att röra andra och att prata om saker i allmänhet, klarar inte heller av att dricka kalla drycker från koppar...) men det jobbiga är att det ger mig ångest att tänka på att jag kanske har något ast (?) och vet ärligt talat inte med vem jag skulle kunna prata med, kan man prata med skolsyster? jag vet inte vad jag ska göra och ångesten växer, kom nyligen ur ett självskadebeteende och jag är så rädd för att falla tillbaka in i det. jag vet inte vad jag sak göra.
Maja

BUP svarar:
Hej Maja
Du undrar om en diagnos inom autismspektrum kan förklara svårigheter som du har och du läser mycket på nätet om symtom på autismspektrumtillstånd.
Först vill jag säga att när man läser om en diagnos så är det lätt att känna igen sig till någon del. Det kan vi nog alla göra. Men om man genomgår en utredning så måste flera olika kriterier vara uppfyllda till en viss bestämd grad för att en diagnos ska kunna sättas.Det räcker alltså inte att man känner igen sig.
Hur det är i ditt fall kan jag förstås inte säga något om. Det kan vara en bra ide´ att tala med skolsyster som en början. Hon kan inte ge dig ett direkt svar men hon kan prata med dig om hur man kan tänka och göra vidare.
Det är också viktigt att du talar med dina föräldrar om din oro.
När man utreder autismspektrum, som görs på BUP samlar man bland annat in information från skola och från föräldrar så hur dina föräldrar ser på detta är också viktigt.
Men kom ihåg att man kan känna igen sig och ha en del av dessa svårigheter utan att det blir en diagnos om man utreds.
Men oavsett om du får en diagnos eller inte kan det vara bra att gå och tala med någon om de svårigheter du har. Det är ju svårigheterna som är det viktiga.