Borde jag söka hjälp?
Hej!
Den senaste tiden så har jag börjat tänka jättemycket på mk vikt & vad jag äter. Jag vill inte äta inför någon förutom familjen så jag äter inget i skolan för att inte vissa att jag äter mycket. Jag tycker att jag väget "mycket" men det gör jag inte och vill väga mindre. Väger XX kg och är 14 år. Borde jag söka hjälp?
Har också gjort test och dem vissar på att jag börjar få ätstörningar.
Tack i förhand!
En person

BUP svarar:
Hej
Du tänker jättemycket på din vikt och på vad du äter. Du vill inte äta inför någon annan än familjen och kan därför inte äta i skolan för att inte visa att du äter för mycket.
Det låter som du har svårt att veta riktigt vad som är lagom att äta och när du känner dig mätt så att du lätt äter antingen för mycket eller för litet. Och visst kan det vara början på en ätstörning.
Det kan vara klokt att tala med någon om detta, som t ex skolsköterskan.
Om det känns svårt att ta den kontakten just nu så skulle du kunna börja med att titta in på Ätstörningszonens chatt någon kväll. Där kan du chatta med kloka och inkännande Storasystrar och även andra som kämpar med liknade tankar som dig.
Tveka inte att söka hjälp!