Alla de känslor jag lyckats trycka undan kom tillbaka
Hej, är en kille på 16 år. Jag har alltid varit den utåt person med dom jag umgås med men nu har det slutat. De började när jag var kring 11-12, mina föräldrar bråkade mycket och jag sov inte så jag hörde allt. Dom skilde sig sedan och jag tog på mig skulden för det. Min ända vän som jag kunde prata med försvann och jag grät varje gång ja var ensam 2-3 månader efter dom skilde sig. Jag bestämmde mig att jag inte orkade med det nå mer. Så jag ströp mig själv men lyckades bara göra mig själv vid omedvetande. Efter det slutade ja känna och livet gick på. Tills en helg några veckor sen jag drack mig redlös och på vägen hem fick en panikattack. Alla dom känslor som jag lyckats trycka undan kom tillbaka. Jag skrev ett avskedsbrev men min kompis lyckades övertala mig att inte göra det. Nu går jag runt med självmordstankar varje dag. Något tips som hjälp? Kan inte prata med mina föräldrar eller någon skolkurator.

BUP svarar:
Hej!
Det är många som upplever föräldrars skilsmässa som en mycket stor och svår sak. Det förändrar ju livet på många sätt. Även fast skilsmässa aldrig är ett barns fel så är det många som skuldbelägger sig själva, vilket är mycket ensamt och tungt att bära. Det kan sitta i och behövas pratas om även i efterhand.
Du har ju på olika sätt försökt att hantera det svåra på egen hand när den kompis du hade som du kunde prata med försvann. Flera av de hanteringssätt du provat har handlat om att försökt undvika att tänka eller känna. Det är lätt att hamna där när det gäller smärtsamma saker, men problemet är ju att det inte löst något, att du fortsätter att må dåligt och att det jobbiga ändå gör sig påmint.
Du har tagit till självdestruktiva sätt som är farliga. Du behöver få hjälp att hitta andra sätt som inte blir skadliga eller som försvårar i längden. Det är svårt att göra på egen hand. Du behöver prata med någon både om hur du kan göra för att ta dig igenom svåra stunder och om hur du mår.
Det är viktigt att du verkligen tar hand om dig nu så att du får en chans att komma ur det värsta. Undvik alkohol, när man mår dåligt är det riskabelt att dricka eftersom det kan förstärka negativa känslor som hopplöshet.
Du skriver att du inte vill prata med dina föräldrar eller med skolkuratorn. Till BUP kan du ringa själv om du vill för att boka en tid. Vi är vana vid att möta personer som har varit med om svåra saker och jag tror att du behöver prata om det du varit med om. Om du vill ha mer stöd på vägen till att påbörja en samtalskontakt så rekommenderar jag att du vänder dig till antingen Killfrågor som har en chatt där du kan vara anonym eller till Självmordslinjen som har både telefon och chatt. Jag bifogar även lite mer information nedan. Det är viktigt att du inte är själv med dina svåra tankar - låt det här vara första steget till mer hjälp.