Mina känslor ändras hela tiden
vad ska jag göra?
mina känslor ändras hela tiden först e jag glad och helt plötsligt blir jag jätte ledsen eller arg. Vissa dagar stör jag mig inte på nåt andra gånger stör ja mig på precis allt. De förstör min relation till mina vänner och skapar bråk hemma. Jag har ingen livslust och ända anledningen till att ja fortfarande är vid liv är för att jag inte vill att min familj och vänner ska må lika dåligt som mig. Ja blir jätte osäker och tror att mina vänner bara är med mig för att dom måste och att alla stör sig på mig. Jag har nyss vart med om en olycka och legat på sjukhus. Det gjorde bara allt sämre eftersom ja inte kunde va i skolan känns de som jag glidit isär från mina vänner, jag har kommit efter i skolan och de stressar mig eftersom vi ska välja gymnasium snart. På sjukhuset fick jag också "panikångest attacker" som sjuksköterskorna kallade det, som jag nu också får hemma. Min syn på mig själv är typ sämst efter alla operationer har jag flera stora ärr, jag känner mig oälskad, oönskad, misslyckad och jag är för värdelös för att komma in på ett gymnasium. Jag har tappat intresset för de mesta ja tyckte va roligt och viktigt förut och känner mig bara som en tom människa utan insida.
Tror det va allt, men vad ska jag göra är det nåt fel på mig för att jag mår såhär alltså har ja nån sjukdom eller är det normalt att må såhär?

BUP svarar:
Hej!
I ditt mejl ger du mig en mycket bra belysning av hur man mår när man är stressad och känner en massa oro och dessutom är inne i en känslig period i livet. När jag säger en känslig period då tänker jag på två saker. Dels tänker jag på någonting som du kanske har hört mycket talas om, nämligen att tonåren ofta medför sådana humörsvängningar som du beskriver. Man känner inte igen sig och det är förvirrande.  -Hur kommer det sig - kan man fundera - att jag som alltid varit glad och stabil plötsligt tvivlar på mig själv? -Och allt blir huller om buller inom mig och på grund av det också i mina relationer till kompisar, föräldrar och andra. För precis som du mycket klokt skriver, det inre tillståndet påverkar våra relationer.
På denna punkt kan jag ge dig ett tydligt svar, nej, det betyder inte att det är något fel på dig. Men man kan behöva tala med någon vuxen för att reda ut, spalta upp förvirringens beståndsdelar och få en ny förståelse, nya perspektiv och hitta strategier att hantera det uppkomma inre kaoset. Och hitta en ny balans.
Därtill kommer att du har varit med om en olycka som orsakat kroppsskada. Det komplicerar självklart hela din situation. Sjukhusvistelsen ökar din oro att du kommer efter i skolan (prestationsångest) och ärr efter operationen stressar dig i din kroppsuppfattning. Kroppsuppfattningen i sig är också ett känsligt kapitel, speciellt i din ålder, så det är inte förvånande att du i viss mån är upptagen även med det.
Det som just nu är mest bekymmersamt är att du drar till riktigt stora växlar och håller på att bygga upp en rakt igenom negativ självuppfattning om dig som person, så att säga om hela dig. Därför tycker jag att du behöver hjälp för att kunna hitta ny balans och självförtroende.
Det är dock mycket positivt att du mitt uppe i din förvirring och negativa tankespiral ändå ser att det finns många som bryr sig om dig och som du också bryr dig om. Jag menar i första hand din familj men även dina vänner. Du tänker på hur dåligt de skulle må av om du på något sätt skadade dig själv. Det leder mina tankar till dina föräldrar. Om ni i grund och botten har en sådan relation som jag anar mellan dina rader skulle det vara bäst att tala med dem. Har du försökt att göra det? Vågar du inte för att du inte vill göra dem ledsna? Eller tar jag fel när jag tolkar dina rader så att det i alla fall är värt att pröva? Det vore bäst för att då kan de kanske direkt stötta dig eller ni kan tillsammans vända er till den BUP-mottagning som du tillhör.
Om du av någon anledning ändå inte vill tala med dina föräldrar kan du titta på de länkar jag bifogar här nedan. Där hittar du andra tips vart du kan vända dig för samtal personligen eller via nätet.
Det viktigaste jag vill säga är att jag inte anser att det är något "fel" på dig för att du mår så som du mår. Men efter en svår olycka och mitt i en stormig utvecklingsfas är det helt begripligt att du behöver stöd och vägledning för att kunna komma vidare med din studier, med kompisrelationerna och hitta det nya roliga i livet. Det blir något annat, något nytt, du mognar och ser annat än tidigare. Men det kommer att klarna - ta hjälp för att snabbare nå dit!